Tech take-aways fra konferencen “Klar til digital transformation”

Den digitale omstilling er ikke til at komme uden om. Virksomheder og organisationer er i stigende grad tvunget til at tænke sig selv som digitale for at kunne overleve. Men hvad kan de forskellige digitale løsninger bruges til? Og hvad skal man være opmærksom på som organisation, hvis man skal have succes med digital transformation? Det var spørgsmål, der blev vendt og diskuteret på ØICC’s partnerskabets store tech-konference ”Klar til digital transformation” i sidste uge.

5 fordele ved digital transformation:

  • Stort forretningspotentiale i form af nye services og produkter
  • Vedvarende salgsmuligheder via abonnementsservices frem for engangssalg
  • Effektivisering og automatisering af interne opgaver via f.eks. AI
  • Optimering af forretningen via big data-analyser
  • Kundeloyalitet via customized løsninger

5 ting man skal være opmærksom på, når man arbejder med digital transformation:

  • Digitalisering er ikke et valg, men et vilkår. Fremtiden tilhører dem, som formår at tænke digitalisering ind i deres produkter. Hvis et produkt kan digitaliseres eller udvides med en digital service, så vil det blive digitaliseret. Det er derfor virksomheder, der arbejder med en klar digital strategi, som har størst chance for at lykkes.
  • Forudsætningen for at skabe succesfulde teknologiske løsninger bunder i en solid forståelse af brugernes behov, adfærd og præferencer. En ny løsning bliver kun en succes, hvis den gør brugernes hverdag lettere og smartere.
  • Risikoen for at en digital satsning fejler er relativ høj, så det er klogt at starte ud med mindre løsninger, som kan afprøves på mindre områder, inden man skalerer op og ruller den store løsning ud.
  • Digital transformation kræver et brud med den klassiske organisationsform. Som organisation kan man kun lykkes fuldt ud med den digitale transformation, hvis man er i stand til at justere i forhold til en verden i hastig forandring. Fremtidens organisationsform er derfor den agile og lærende organisation, som er karakteriseret ved en hurtig omstillingsevne og et åbent og tværfagligt mindset.
  • Digitale transformationer er komplekse processer med mange ubekendte. Det er vanskeligt at vide hvad der virker på forhold, så fremfor at arbejde med klassiske faseinddelte projektmodeller, er det en fordel at arbejde med kontinuerlige og korte feedback loops, som løbende kan informere arbejdet.

 

Stort tak til vores oplægsholdere Stine Lomborg (KU), Jens-Erik Mai (KU), deres studerende (KU), Thomas Martinsen (Bluefragments), Rune Bundesen (JT Denmark) og Rasmus Luckow-Nielsen (Reload) for at berige os. Tak til vores medlemsvirksomheder Københavns Universitet, Bluefragments, JT Denmark ApS og Symbion A/S for godt samarbejde om konferencen. Og ikke mindst stort tak til de yderst veloplagte deltagere, der bidrog med relevante spørgsmål i debatten.

Skriv til os, og adm. direktør Carolina Benjaminsen vil kontakte dig.

Accepter venligst betingelserne! E-mail eller navn mangler at blive udfyldt! E-mailen er ikke gyldig! Beskeden kunne ikke sendes! Tak for din tilmelding! Du vil høre fra os snarest.