Temperaturerne nærmer sig frysepunktet, dagene bliver kortere og musikken i radioen vidner om, at julen er på trapperne. Snart kan vi sige farvel til 2020, et turbulent og til tider frustrerende år, hvor corona ganske givet indtager førstepladsen som det mest søgte ord på Google. I denne forbindelse, har vi i ØICC valgt at sætte fokus på de positive aspekter, som corona også har været katalysator for, når det kommer til en optimeret arbejdsdag og et sundere arbejdsmiljø.
Vi har talt med to medlemmer fra ØICC’s Netværk for Kommunikation om, hvordan de har oplevet deres arbejdsliv på godt og ondt de sidste måneder, og hvad corona har bidraget med af positive ting i deres nye hverdag.
Optimerede møder, men den spontane idé ved kaffemaskinen udebliver
Vi kendte ikke alle platformene, men nu er Zoom, Teams og Webinarer pludselig blevet en integreret del af manges hverdag. Corona har resulteret i uvante udfordringer i virksomheder, og kommunikations- og marketingdirektør i Dell Technologies Danmark, Christian Riise, medgiver, at marts 2020 vil blive husket som en hektisk måned, hvor en masse logistiske ting skulle gå op i en højere enhed, og en ny og uvant situation skulle omfavnes. Hos Dell har man sideløbende brugt de seneste måneder på refleksion, og det står klart, at omvæltningen, som pandemien har forårsaget, kan blive ”the new normal” i lang tid fremadrettet.
”Selvom en vaccine givetvis er på trapperne, forsvinder corona ikke bare fra den ene dag til den anden. Derfor har vi hos Dell brugt tid og ressourcer på at udarbejde en langsigtet plan, der skal optimere måden, vi alle arbejder på. Det har været nødvendigt at udvikle en right version i stedet for en light version, hvad angår en fremsigtet remote workplace strategi. Heldigvis ser vi hos Dell arbejde som et fælles output; vi skal hver især have løst vores opgaver, men rammerne og betingelserne – som tid og sted – er vi meget fleksible omkring,” siger Christian Riise.
Han understreger, at da landet lukkede ned i marts og alle troede, at situationen var kort og midlertidig, steg manges produktivitetsniveau på hjemmekontoret. Nu, hvor anden bølge af pandemien er godt i gang, er mange trætte og frustrerede over de fortsatte begrænsninger. Derfor er det vigtigt, at investere i en langsigtet strategi, og at man som leder udviser ansvarlighed ved at investere tid og ressourcer i at optimere måden, der arbejdes på internt i en organisation, og jævnligt spørger til medarbejdere om deres velbefindende
Straight to the point
Har corona-omvæltningen haft en positiv indvirken på måden, man går på arbejde på? Svaret synes at være ’både og’. Hos Tetris A/S Ejendomsudvikling har man som hos Dell brugt tiden på at finde frem til de langtidsholdbare løsninger. En dagligdag præget af online kommunikation har vist sig at effektivisere meget intern og ekstern kommunikation.
”Jeg synes helt klart, at mange møder er blevet mere effektive. De er kortere og langt mere straight to the point. Pauserne er korte og tidsbestemte, man har nemmere ved at frasortere det overflødige, og så sparer man jo også en masse transporttid. Dog synes jeg, at det er tydeligt at se, at hjemmearbejde og online-møder motiverer nogle, mens det hindrer andre. Jeg føler, at den introverte medarbejder, som har brug for fred og ro for at være produktiv stortrives, mens medarbejderen som motiveres af Open Office miljøet bliver hindret. Derfor er vi også blevet langt mere opmærksomme på den enkelte medarbejders behov,” siger Head of Marketing & Communication hos Tetris A/S, Martin Wagner.
Dog mener Martin Wagner og Christian Riise begge, at der går noget tabt, når samvær på arbejdspladsen digitaliseres. Kreativiteten udebliver, og det kan mærkes, at nærvær med kollegaer og networking til diverse events, har stor betydning for helhedsoplevelsen af at gå på arbejde.
”Det er svært at opretholde det uformelle i en arbejdskultur online, og det er især ærgerligt for nyere medarbejdere. Desuden udebliver det spontane møde og det kreative indspark fra en kollega ved kaffemaskinen, hvilket er ærgerligt, da det jo tit er i sådanne situationer, at de bedste idéer opstår,” siger Martin Wagner.
Vi er blevet langt mere omstillingsparate og pragmatiske
Selvom corona har øget arbejdstiden fra hjemmekontoret betydeligt, og dermed mindsket praktikaliteter som transporttid, kan det have en negativ indvirkning på en medarbejders work-life balance, at de fysiske rammer for, hvornår man er på arbejde, og hvornår man har fri, nu i stor stil er udfasede. For hvis meget arbejde alligevel foregår hjemmefra via onlineportaler, skal man så være tilgængelig hele tiden? Dette er et vigtigt problem, man som leder må anerkende og italesætte, så man ikke taber nogle af medarbejderne undervejs, da det at føle at man konstant skal være tilgængelig kan være et belastende stress element.
”Som leder under disse virtuelle omstændigheder, er det essentielt at man fokuserer på individet, da folk agerer forskelligt. Det er blevet et vigtigt ledelseselement at forstå, hvordan den enkelte medarbejder arbejder bedst muligt. Og det er vigtigt at italesætte, at det netop forventes, at man har en work-life balance som før, og at ingen forventer, at man er tilgængelig 24 timer i døgnet,” siger Christian Riise.
Selvom folk arbejder forskelligt, og nogen har fundet den øgede mængde tid i hjemmekontoret mere komfortabel og produktiv end andre, virker det netop til, at det mest positive aftryk, som corona har haft på erhvervslivet og folks arbejdsliv, er, at vi er blevet mere omstillingsparate. Det har skabt en kultur, hvor det i højere grad end før accepteres, at tingenes gang må ændres ind imellem, og at folks måder at arbejde på er forskellige. Det har skabt en kultur, hvor der arbejdes proaktivt hen mod løsninger, der kan gavne den enkelte medarbejders helhedsoplevelse af at gå på arbejde.
”Jeg vil klart mene, at det mest positive indspark, som corona har haft på arbejdslivet, er, at vi er blevet langt mere pragmatiske, og at vi accepterer forandring. Dette tror jeg er en vigtig egenskab fremadrettet,” siger Martin Wagner.
Fremtidens Digitale Arbejdsplads
Hvordan vi kommer til at arbejde fremadrettet, både under og efter corona, er noget, der optager mange. Derfor inviterer ØICC sammen med Rambøll til konferencen HR.com – fremtidens digitale arbejdsplads d. 6. maj 2021, hvor vi bl.a. får besøg af Christian Ørsted, forfatter til Livsfarlig Ledelse og Fatale Forandringer, der sætter fokus på den forandringsparate organisation. Det er gratis at deltage og billetter fordeles efter først til mølle. Se programmet og tilmeld dig her.