Kvalitativ analyse af turismerelaterede udfordringer og potentialer i Ørestad

Sådan oplever erhvervslivet, beboerne og de rejsende Ørestad

Titel: Kvalitativ analyse af turismerelaterede udfordringer og potentialer i Ørestad
Emne: Bæredygtig turismeudvikling
ØICC’s rolle: Erhvervssamarbejdspartner og koordinator af erhvervsinterviews
Status: Afsluttet (2019, september) Funding: Erhvervsfremmebestyrelsen

BAGGRUND

Tourisme.png

Wonderful Copenhagen og ØICC er gået sammen i projektet Tourism Moves for at undersøge, hvordan turisme kan være med til at udvikle Ørestad på en måde, der tager udgangspunkt i bydelens styrkepositioner og behov og både kommer lokale og besøgende til gode. Analysen blev udført af analysebureauet Actant i første fase af projektet med koordinerende indsats fra Wonderful Copenhagen og ØICC. 

Formål

Formålet med analysen er at få et vidensgrundlag om potentialerne og udfordringerne i Ørestad som destination set fra beboernes, de erhvervsdrivendes og de besøgendes perspektiv. Analysen skulle bidrage til, at projektgruppen kunne træffe informerede beslutninger videre i projektet og skærpe indsatsen.

Resultater

Selvom Ørestad ligger blot 10 minutter med metro fra Indre By, ligner bydelen ikke noget andet sted i København. Det giver både anledning til ris og ros i offentligheden, men er en grundpræmis for de, der opererer i bydelen. Ørestad har sin egen unikke karakter, og analysen peger særligt på to styrkepositioner, man med fordel kan tage afsæt i: natur og arkitektur. 

Analysen viser tydeligt, at både lokale og besøgende savner viden om, hvad der sker i Ørestad. Ørestad har en stor andel rejsende boende i hotellerne, men receptionisterne ved heller ikke, hvad der sker i Ørestad, og guider derfor deres gæster ind til Indre By.

Øverst på ønskelisten står byliv, flere madoplevelser samt kultur- og fritidsoplevelser. Det er både det, som de adspurgte selv savner mest, og det, som de mener, kunne være med til at gøre Ørestad mere attraktiv for besøgende. Ørestad har mange byrum, der indbyder mere til transit end til ophold, og det, mener flere af de adspurgte, rummer et stort udviklingspotentiale, særligt omkring metrostoppene.

Næstefter ønsket om flere madoplevelser, er ønsket om flere kultur-og fritidsoplevelser. Det inkluderer blandt andet ønsket om natur- og arkitekturoplevelser, sportsaktiviteter og events såsom festivaler og pop-up events; oplevelser, der giver anledning til at mødes både lokale beboere imellem, men også beboere og rejsende imellem.

Analysen viser, at både lokale, erhverv og rejsende ser et potentiale i at få flere besøgende til bydelen. 89 % mener fx, at der er plads til flere turister i Ørestad, og 74 % mener, at turisme kan være med til at løfte udviklingen af bydelen. Ser vi på, hvor i Ørestad deltagerne ser de største potentialer for udvikling, er det primært i Ørestad City og Ørestad Syd, folk peger på, samt initiativer, der går på tværs af hele bydelen og binder den bedre sammen.

Du kan hente hele rapporten her.

KONTAKT

For mere information om projektet, kontakt projektkoordinator Catharina Høgdal på +45 50 87 90 90 eller ch@oicc.dk