Intellectual Property Rights (IPR), på dansk immaterielle rettigheder, er et felt i rivende udvikling. Helt kort går det ud på at kunne beskytte et nyt design, teknisk viden, navnet på et produkt, en opfindelse eller lignende, så man sikrer sig, at det ikke kopieres eller misbruges på anden vis. I en verden, hvor konkurrencen mellem brands, nye idéer og kopiprodukter aldrig har været større, er det ikke nogen overraskelse at IP-konsulenthuset Patrade (som udtales på engelsk og står for Patents Trademark Design) har oplevet stor vækst de seneste år. Fra at være en en-mandsvirksomhed tilbage i 1990’erne, har de nu kontorer i Aarhus, Aalborg og senest København, hvor de for nylig rykkede ind i Ørestad, i Neroport. Og ambitionerne stopper ikke dér.
Patrade er nyeste medlem af ØICC, og vi har talt med partner i Patrade, advokat Simon Tønners, om, hvad det er for viden og kompetencer, de bringer med ind i ØICC, og deres ambitioner for fremtiden.
Ny spiller i en gammel branche
”Patrade er stiftet i 1995, og i vores branche betyder det, at vi er blandt de ’nye’ spillere. De første patent- og varemærkebureauer opstod tilbage i slutningen af 1800-tallet i takt med, at man kunne få patenteret sine produkter, og mange af vores konkurrenter kan spore deres ophav tilbage 1860’erne og 1870’erne,” fortæller Simon Tønners.
Ikke desto mindre, er Patrade i dag blandt de fem største full-service IPR-rådgivere, og på den juridiske side er de Danmarks største, idet de indleverer flest varemærkeansøgninger og har flest advokater og jurister ansat indenfor deres felt. ”Vi har nogle virkelig dygtige medarbejdere, der tilbyder god rådgivning til en attraktiv pris, og det har ramt noget i markedet,” forklarer Simon Tønners.
Patrade er et IP-konsulenthus med tilknyttet advokatselskab, og de rådgiver om alle aspekter af immateriel ret, men kerneforretningen er centreret omkring patenter, varemærker og design. De er ofte med helt fra start, dvs. fra strategiprocessen, og hjælper deres klienter med at få registreringen eller patentet på plads, håndtere eventuelle konflikter, der måtte opstå, og håndhævelsen af rettighederne efterfølgende.
Flere virksomheder vil beskytte deres produkter og design
”De seneste år har der været et stigende fokus på at få beskyttet sine immaterielle rettigheder i takt med, at der er større konkurrence i vores kunders markeder, hvor det at have et patent eller varemærke er en måde at differentiere og beskytte sit produkt på. Vi oplever, at antallet af patenter og varemærker, der bliver ansøgt om, er markant voksende. Samtidig kan vi mærke, at det er mere kompetitivt. Der er flere konflikter mellem virksomhederne på området, og det bliver stadigt vigtigere at have et varemærke og kunne beskytte det mod konkurrenter og kopier,” understreger Simon Tønners.
Netop på området Online Brand Protection (OBP) er Patrade den førende udbyder i Danmark. ”Det var os, der først kom på markedet med de digitale værktøjer, der skal til for at identificere online krænkelser. Vi har de senere år fået fjernet rigtig mange kopivarer på vegne af vores kunder og også fået lukket en hel del falske webshops”.
Internationale ambitioner
Patrade er med kontoret i Ørestad nu til stede tre steder i Danmark. Og Simon Tønners håber på, at det næste skridt bliver at ekspandere til udlandet.
”Immateriel ret er i sin natur en international disciplin, og vi kan se, at mange af vores store danske konkurrenter også har kontorer i både England, Tyskland og i de skandinaviske lande. Det vil være et naturligt næste skridt for os også at åbne et kontor i udlandet. Jeg vil desuden tro, at et sted mellem 50-80 % af mit daglige arbejde allerede foregår på engelsk. Vi sidder med mange udenlandske kunder, og mange af vores danske klienters konflikter foregår ofte i udlandet.”
Det lokale netværk er stadig værdifuldt
Til trods for, at ambitionerne er internationalt rettet, vægtes lokalområdet højt. ”Vores branche handler om netværk. Ikke forstået på den måde, at vi skal ud og sælge til alle vores netværk, men det er vigtigt at være til stede og opbygge gode relationer lokalt. Når man kender hinanden godt og stoler på hinanden, er det nemmere at lave projekter sammen og bruge hinanden. I den forbindelse giver ØICC rigtig god mening, og det var et naturligt valg for os at være med.
”Personligt kan jeg enormt godt lide det lokale aspekt af ØICC. Jeg kan godt lide at vide, hvad der sker i området og i nabobygningerne. Professionelt er vores virksomhed jo meget internationalt orienteret, men man skal stadig ikke underkende det lokales betydning. I rådgivningsdelen er det en fordel at være tæt på nogle gange. Det med at være lokal betyder noget. Det er jo langt sjovere at engagere sig lokalt, og der er en naturlig tilknytning, når man er tæt på.”
Innovationsaspektet i ØICC var også et trækplaster, da det ligger i forlængelse af Patrades eget arbejdsområde. Og de glæder sig til at bidrage med deres viden og erfaringer til resten af partnerskabet, hvor de bl.a. kommer til at sidde med i ØICC’s Netværk for Innovation & Teknologi.
”Vi har god viden om, hvad virksomheder skal være opmærksomme på tidligt i innovationsprocesser. Hvilke overvejelser, de skal gøre sig for at sikre og beskytte deres opfindelser og idéer, og som kan blive afgørende for deres forretning.”
Valget af Ørestad
Beslutningen om at åbne kontor i Ørestad var ikke et tilfælde. ”Det er helt klart lokationen, der har betydet noget for valget at placering af kontor. Der er metro lige udenfor døren, regionaltog 50 m væk, den nærmeste motorvejsafkørsel er 250 m væk og lufthavnen er 2 km væk. Den tilgængelighed, som Ørestad tilbyder, er helt klart det største trækplaster. Derudover var det vigtigt for os at komme ind og være en del af et flerbrugerhus. Vi er stadig kun ni personer på ørestadskontoret, så det var vigtigt for os at kunne leje ekstra mødelokaler, have en præsentabel forhal, fælles kantine med fornuftige priser. Det fandt vi i Neroport.”
Neroport er nabo til det nye flerbrugerhus HUB1, som KLP Ejendomme bygger, og som snart står færdigt. Og i Patrade glæder de sig til at se, hvad det kommer til at gøre for bylivet omkring Ørestad City. Simon Tønners nævner bl.a. den tapasbar, som åbner i HUB1’s underetage, og som han ser frem til at lægge vejen forbi.
Vil du vide mere om Patrade kan du læse med her.