Hos Ren Cykel vil de gøre det lige så attraktivt at være på værksted med sin cykel, som med bil. Derfor tilbyder de services af høj kvalitet. Grundtanken er convenience, og mange virksomheder og borgere er allerede glade kunder. Med servicepakker til virksomhedernes medarbejdere, fleksible hent-og-bring aftaler på hjemmeadresser og nye samarbejder i det lokale kulturliv, vil Christian Koch fra Ren Cykel sprede cykelglæde i Ørestad.
Ren besked til sjuskede cykelværksteder: ”Giv cyklisten den respekt, de fortjener”
Ren Cykel er et cykelværksted, hvor autoriserede cykelsmede reparerer og klargør cykler i en af deres butikker, på arbejdspladser eller ved afhentning på hjemmeadressen.
Virksomheden startede som en modreaktion på en dårlig oplevelse hos en cykelsmed. Medstifter af Ren Cykel, Christian Koch, fortæller:
”Jeg tog til en cykelsmed med det formål at få strammet min cykel op – en opgave, der ikke var noget særligt. Cykelsmeden kunne hverken give mig svar på, hvornår min cykel ville være klar til afhentning, eller hvad prisen ville blive. En uge efter måtte jeg selv ringe og få en status, og først tre dage efter stod min cykel klar til afhentning. Ved afhentning modtager jeg en beskidt cykel med oliefingre og en regning med en pris langt over det, jeg havde forventet, da jeg ikke havde fået en pris ved indleveringen.”
Det var her, det gik op for Christian Koch, at der skulle gøres noget ved branchen. Respekten over for kunden skulle tilbage i højsædet.
Et nyt koncept, der blev født i Ørestad: ”Grundtanken er convenience”
Startskuddet blev at teste, hvor meget det betyder for kunden at modtage en renvasket cykel: ”Vi inviterede alle i Øresundshuset til et event, hvor man kunne få vasket sin cykel. Der var fuldt booket og masser af mennesker, der ville have vasket deres cykel!” Mandagen efter blev Christian og hans kompagnon, Nikolaj, inviteret af Saxo Bank i Hellerup til at vaske deres medarbejderes cykler. Interessen var stor, og Ren Cykel udvidede efter halvandet år deres koncept til også at tilbyde reparationer.
”Grundtanken med Ren Cykel er convenience – at vi skal være dér, hvor folk er, og hele tiden rykke standarden for cykelværksteder. Vi vil gøre det lige så fedt at være på værksted for cyklisten, som det er for bilisten. Det skal være pænt, lækkert og professionelt, og cyklisten skal tages seriøst.”
Det er en grundtanke, som cyklisterne har taget godt imod. Ren Cykel har nu 5 fysiske butikker, 55 medarbejdere, og fikser 100-110 cykler om dagen.
Et moderne værksted med servicepakker til virksomheder: ”En velsmurt cykel bruges mere”
Christian vil med Ren Cykel også bidrage til bæredygtig mobilitet og adfærd i virksomheder ved at tilbyde servicepakker til medarbejdere. Han mener, at der stadig er for stor forskelsbehandling på bilister og cyklister: ”Der er for meget VIP-behandling af bilister. Med en sej chip kan de køre i en parkeringskælder – i tørvejr og lige til døren. Sådan burde cyklisten behandles.”
Med en servicepakke er det gratis for virksomhedens medarbejdere at få fikset sin cykel – en populær ordning, der giver glade medarbejdere og grønnere virksomheder: ”Det skal være meget nemmere at få serviceret sin cykel – en velsmurt cykel bliver brugt meget mere end en, der ikke er”.
Ren Cykel tilbyder også en ny, praktisk og fleksibel løsning for dem, der sjældent har tid til at give deres cykel den kærlighed, den har behov for. Christian kalder det Hent & Bring, og det er en service, hvor Ren Cykel henter din cykel hjemme på din adresse, og leverer den fikset til samme sted dagen efter.
El- og ladcykler er fremtiden, og derfor er medarbejderne hos Ren Cykel specialiserede i lige netop dén slags cykler. Det kommer eksempelvis til udtryk med deres viden om software til elcykler, samt smarte lifte til ladcykler, som man normalt kender fra bilværksteder.
Ren Cykel udvikler sig hele tiden, og forandringen sker også indefra – hos deres egne medarbejdere. Som en af de få virksomheder i branchen har medarbejderne en overenskomst.
Vil samarbejde om at give Ørestad noget tilbage: ”Ørestad og Ren Cykel er vokset op sammen”
At Ren Cykel startede i Ørestad, er ingen tilfældighed, og de gode erfaringer fra bydelen gør, at virksomheden gerne vil give Ørestad noget tilbage.
”Der er geografiske forskelle på bydele, og vi koncentrerer os om de steder, hvor folk går mere op i tid end penge.” Christian henviser her til, at Ren Cykel ikke er de billigste på markedet, men at tid er penge for mange. I Ørestad er der både mange boliger og arbejdspladser, og med Ren Cykels fleksible services er der derfor kunder hele tiden.
Christian beskriver Ren Cykels forhold til Ørestad som en søskenderelation, der ”er vokset op og blevet voksne sammen”. Han tilføjer, at de nemlig begge var der fra starten, og at der ikke er den baggård eller cykelkælder, de ikke kender. Kunderne i Ørestad kender Ren Cykel rigtig godt, og har været trofaste. Derfor vil Ren Cykel nu give Ørestad noget tilbage: ”Vi har fået så meget af Ørestad, så nu vil vi gerne give noget tilbage”.
Det vil de blandt andet med sponsorater, hvor Ren Cykel vil støtte Ørestads ungdom og nye cyklister: ”Jeg har en drøm om sponsorater, og jeg har kontakt til eksempelvis aktører inden for lokalsporten”. Christian uddyber, at de i Ren Cykel gerne vil understøtte de lokale foreninger i Ørestad. Her håber han på, at det lokale erhvervsliv vil samarbejde om at gøre det attraktivt for bydelens unge at blive i Ørestad. Det handler dels om at sikre kunder i fremtidens voksen-generationer: ”Vi skal huske på at fastholde kunderne over mange år”.
Christian håber, at deres nye medlemskab i ØICC vil skabe mulighed for nye samarbejder til gavn for hele bydelen. For eksempel er Ren Cykel interesseret i at se på, om man kan opsætte flere, og bedre placerede, cykelstativer i gadebillede. Han glæder sig derfor til at lære de andre medlemmer i ØICC bedre at kende, så de kan tænke i fælles projekter fremadrettet.
Vi ønsker Ren Cykel varmt velkommen som medlem af ØICC.