Snart bliver Ørestad en del af supercykelsti-nettet, når Ørestads Boulevard opgraderes til supercykelsti. Den 6 km lange strækning fra Islands Brygge metro til Vestamager får et ansigtsløft, så det bliver endnu mere attraktivt at tage cyklen ind og ud af bydelen.
Vi har talt med Marie Kåstrup, leder af Københavns Kommunes cykelprogram, omkring supercykelstier, planen for Ørestadsruten, og hvad der skal til for, at København bliver verdens bedste cykel-by.
Hvad kan supercykelstien, som den normale cykelsti ikke kan?
Marie Kåstrup forklarer at supercykelstien er en cykelsti, hvor kvalitet og sikkerhed er blevet markant forbedret. ’Supercykelsti-konceptet indebærer sjældent, at vi bygger en helt ny cykelsti fra start til slut. I stedet laver vi punktvise forbedringer fx signalindstillinger, ny belægning, gode afmærkninger og lignende.’ Kort sagt, et ansigtsløft, der gør det nemt og sikkert for folk at hoppe på cyklen. Og et konkurrencedygtigt alternativ til bilen og den offentlige transport.
For Ørestads Boulevard betyder opgraderingen til supercykelsti bl.a., at forvaltningen forventer at opsætte sensorer, der kan detektere cyklister i kryds og dermed give dem grønt lys i længere tid, og opsætning af såkaldte ’cykelbarometre’, der tæller antallet af cyklister og giver informationer om trafik mv. til cyklisterne. Der er også planlagt tilladt højresving for rødt for cyklister, venstresvingsbane til cyklister og en helle, der gør det lettere at krydse vejen. Forvaltningen er også netop gået i gang med at undersøge, hvordan forholdene kan forbedres i de tre rundkørsler på Ørestads Boulevard.
På vej mod verdens bedste cykel-by
’København har nogle ambitiøse mål på cykelområdet. Vi har bl.a. et politisk mål om at være verdens bedste cykel-by, og at 50 % af alle ture til arbejde og uddannelse i København foregår på cykel i 2025,’ fortæller Marie Kåstrup.
Hun understreger, at en god cykel-by ikke er en ø, og at der derfor er brug for gode forbindelser ind og ud af byen, hvis København skal nå sine mål. ’En stor del af den biltrafik, der foregår inde i Københavns Kommune, krydser kommunegrænsen. Ca. 60 % af bilturene foretages af folk, der bor uden for Københavns Kommune, og 40 % af københavnere,’ fortæller Marie.
Derfor besluttede Københavns Kommune for 11 år siden at tage initiativ til Supercykelsti-samarbejdet, som omfatter Region Hovedstaden og 29 kommuner, der sammen forbedrer cykelinfrastrukturen på tværs af kommunegrænser. I dag findes der ni supercykelstier, og syv mere er på vej, herunder Ørestadsruten, der kobler op på Indre Ringrute og Københavnerruten. Du kan læse mere om alle supercykelstierne her.
Gevinster ved god cykelinfrastruktur
Virker supercykelstierne? Det korte svar er ja. Målinger viser, at antallet af cyklister på strækninger, der er blevet til supercykelstier, i gennemsnit stiger med 23 % i hverdagene.
Den gode cykelinfrastruktur er med til at få flere op på cyklen. I en rapport fra 2020 har Rambøll undersøgt potentialerne for cyklisme i Greater Copenhagen. Her viser de bl.a., at hvis alle bilister, som kan cykle på arbejde på 30 minutter, gjorde det, ville 66.000 biler forsvinde fra myldretrafikken i hovedstaden. Det svarer til 100 tons CO2 om dagen, vi kunne spare.
Ørestads supercyklister
Argumenterne for at tage cyklen er mange, og vi kender dem alle. Det er godt for miljøet, for helbredet og for økonomien. Listen er lang. Alligevel er det ofte hverdag og vaner, der bestemmer, hvilket transportmiddel, vi vælger.
’Derfor har man fra politisk hold besluttet at støtte op om supercykelstien i Ørestad med en dialogindsats med aktører langs supercykelstien i Ørestad. Hvad vi derudover kommer til at udvikle af tiltag afhænger af vores dialog med aktørerne i Ørestad, da det er vigtigt for os, at tiltagene er lokalt forankret,’ fortæller Marie Kåstrup. ’Netop Ørestad er særligt interessant, fordi det er en bydel i rivende udvikling. De næste år flytter rigtigt mange nye beboere ind, men også nye ansatte og nye studerende. Her er der virkeligt potentiale for at hjælpe med at gøre cyklen til det oplagte valg, når man skal starte sine nye transportvaner op.’
Ørestadsruten forventes at stå klar i 2021, og det bliver interessant at se, hvad den kommer til at betyde for bydelens pendlere. Mange i Ørestad vælger allerede cyklen som transportmiddel, det viste en rapport fra sidste år udarbejdet af By & Havn, Rambøll og ØICC. For beboerne udgjorde cyklen 41 % af alle ture, og for indpendlerne (altså dem, der arbejder og studerer i Ørestad) var det 42 % af alle ture, der blev foretaget på cykel.
Sidste chance for at vinde præmier i ’Ørestad Cykler Til Arbejde’
Har man fulgt lidt med på ØICC’s sociale medier har man heller ikke kunne undgå at se, at september har stået i cyklens tegn. Som den første bydel i Danmark har Ørestad i år deltaget i Cyklistforbundets landsdækkende kampagne ’Vi Cykler Til Arbejde’. Det har vi gjort med bydelsdysten ’Ørestad Cykler Til Arbejde’, der sammen med Cyklistforbundets kampagne løber hele september måned. Målet er at få de mange medarbejdere, der arbejder i Ørestad, op på pedalerne og gøre Ørestad til Danmarks sejeste og grønneste cykelpendler-bydel.
Er dit hold med i ’Ørestad Cykler Til Arbejde’, så er det nu I skal slå til, hvis I vil vinde præmier. Se hvilke kategorier, vi dyster i, og hvordan I vinder her.