Tourism Moves

Nyt projekt kortlægger udviklingsmuligheder i Ørestad

Kan turisme være med til at styrke udviklingen af byområder? På en måde, der tilgodeser de besøgendes, men i lige så høj grad de lokales behov? Det er ØICC og Wonderful Copenhagen gået sammen om at udforske gennem et pilotprojekt i Ørestad, der er det første af tre under overskriften ’Tourism Moves’. Første fase i pilotprojektet er afsluttet. Her er Ørestads udviklingspotentialer blevet kortlagt på ultralokalt niveau. Du får hele rapporten og tre af de vigtigste indsigter her.

1. Ørestad er sin egen

Selvom Ørestad ligger blot 10 minutter med metro fra Indre By, ligner bydelen ikke noget andet sted i København. Det giver både anledning til ris og ros i offentligheden, men er en grundpræmis for os, der opererer i bydelen og for et projekt som Tourism Moves. Ørestad har sin egen unikke karakter, og analysen peger særligt på to styrkepositioner, man med fordel kan tage afsæt i: natur og arkitektur.

ørestad179.JPG

Den bynære natur er faktisk en af hovedårsagerne til, at folk flytter til Ørestad. Naturpark Amager dækker intet mindre 3500 hektar land, hvilket svarer til tre af Dyrehaven nord for København og ti Central Parks i New York. Og den særegne arkitektur med ikoniske værker som 8Tallet, Bjerget, Resurserækkerne, Upcycle Studios, Tietgen Kollegiet, m.m. giver bydelen sit eget udtryk og er allerede en attraktion for arkitekturinteresserede fra hele verden.

2. Lokale og besøgende savner viden

Ørestad er en bydel i stadig tilblivelse, men den lokale pionerånd fejler ikke noget. Nye caféer åbner, den lokale vinbar har fået sig en løbeklub, foreningslivet vokser, hotellerne inviterer til filmaftener og fredagsbarer, der er byvandringer, den årlige kulturdag, og sådan kunne man blive ved.

Men analysen viser tydeligt, at både lokale og besøgende savner viden om, hvad der sker i Ørestad. Ørestad har en stor andel rejsende boende i hotellerne, men receptionisterne ved heller ikke, hvad der sker i Ørestad, og guider derfor deres gæster ind til Indre By. En af de rejsende, der boede i Ørestad, sagde bl.a.: ”I would like to get suggestions on what to do here. We have no idea, and it’s very remote. There is very little information, when we search on the internet.”

3. Øverst på ønskelisten står…

Byliv, flere madoplevelser samt kultur- og fritidsoplevelser. Det er både det, som de adspurgte selv savner mest, og det, som de mener, kunne være med til at gøre Ørestad mere attraktiv for besøgende. Ørestad har mange byrum, der indbyder mere til transit end til ophold, og det, mener flere af de adspurgte, rummer et stort udviklingspotentiale, særligt omkring metrostoppene.

Næstefter ønsket om flere madoplevelser, er ønsket om flere kultur-og fritidsoplevelser. Det inkluderer blandt andet ønsket om natur- og arkitekturoplevelser, sportsaktiviteter og events såsom festivaler og pop-up events; oplevelser, der giver anledning til at mødes både lokale beboere imellem, men også beboere og rejsende imellem.

Hvor i Ørestad er potentialet størst?

Nyhed 1 - Tourism Moves_06.jpg

Analysen viser, at både lokale, erhverv og rejsende ser et potentiale i at få flere besøgende til bydelen. 89 % mener fx, at der er plads til flere turister i Ørestad, og 74 % mener, at turisme kan være med til at løfte udviklingen af bydelen. Ser vi på, hvor i Ørestad deltagerne ser de største potentialer for udvikling, er det primært i Ørestad City og Ørestad Syd, folk peger på, samt initiativer, der går på tværs af hele bydelen og binder den bedre sammen.

Projektets videre forløb

Analysen skaber afsæt for projektets videre forløb, som i første omgang strækker sig til sommer 2020. Her skal ØICC sammen med Wonderful Copenhagen og en række projektpartnere udvikle det, der skal blive det egentlige projekt med udgangspunkt i grundpræmissen om dobbeltfunktionalitet.

En del af projektet kommer til at have fokus på mad, og med hjælp fra CPHFood Space, der er partner i Tourism Moves, kortlægges Ørestads udbud af madoplevelser for at afdække, hvor de største potentialer ligger. Er der fx interessante måder at kombinere styrkepositionerne arkitektur og natur med madoplevelser? Eller er der andre potentielle styrkepositioner tilknyttet Ørestads madscene, der kunne være interessant at udfolde yderligere, og som kunne styrke udviklingen af bydelen?

Endelig skal de erfaringer, vi gør os, ende ud i en værktøjskasse til andre byområder, der også ønsker at arbejde med turisme på en anderledes måde.

Baggrund for pilotprojektet i Ørestad

Pilotprojektet i Ørestad indgår som en del af Wonderful Copenhagens større udviklingsprojekt ’Tourism Moves’, hvor målet er at skabe en bæredygtig destinationsudvikling i København gennem ultralokale udviklingsforløb. Udviklingsforløbene skal være med til at skabe en bredere oplevelsesgeografi og gøre byrum uden for Indre By attraktive til fordel for både lokale og rejsende. ØICC er med som partner i projektet i Ørestad.

Du kan finde mere information om projektet her og om Tourism Moves mere generelt her.

Kontakt

For mere information om projektet, kontakt projektkoordinator Catharina Høgdal på +45 50 87 90 90 eller ch@oicc.dk