Biodiversitet udforskes gennem videnskab og kunst

Med biodiversitet som tema blev viden og kunst sammenkoblet på fornemste vis i Ørestad Sound & Science Festival 2023, som bød på fremragende videnskabsfolk og eksperimenterende kunst af høj kvalitet. I novembermørket er det dejligt at kunne lade sig inspirere, både mentalt og sanseligt, og gennem syv gratis arrangementer fordelt på fem dage i starten af november var der rig mulighed for at blive stimuleret i Ørestad – hvad enten man er voksen eller ung.  

Her kommer tre nedslag i dette års festival, som er blevet til i samarbejde med aktører i Ørestad.

Hvor levende er planter?

Partnere: Sound21, Field's, HUB1/KLP Ejendomme, Huusmann Media, IT-Universitetet (AIRLAB), Nordisk Film, Shure Scandinavia, Skolen på Hannemanns Allé, UN17 Village, Ørestad Gymnasium, Ørestad Bibliotek, Ørestad Skole, Ørestad Friskole, ØICC

Funding: Amager Vest Lokal Udvalg, DKF-produktionspulje, GF Ørestad City Bydelspuljen, GN Store Nord, KODA Kulturprojektpuljen, Knud Højgaards Fond, Shure Scandinavia, Statens Kunstfond, Rambøll Fonden, William Demant Fonden

Festivalen blev skudt i gang med et event om ’Planternes hemmelige liv’ i Nordisk Films biografer i Field’s, hvor man kunne læne sig tilbage og slå benene op i de bløde sæder, mens indtryk på indtryk strømmede én i møde. Først ledte en koncert med Frk. Jacobsen publikum på en eventyragtig rejse gennem ukendte landskaber, hvor lyde og fortælling skabte mentale billeder af samspil (og mangel på samme) mellem mennesket og resten af naturen.

Herpå talte professor Michael Broberg Palmgren med videnskabsjournalist Sofie Hjort Schausen om planternes liv og hans egen fascination af planter, der har udgangspunkt i barndommens opdagelse af, at der findes planter, som man kan udvinde gift af – en erfaring der gav barnet Michael og behagelig følelse af magt. Det blev til en morsom samtale om, hvor stor en overflade mennesket skulle have, hvis vi skulle leve af fotosyntese, og hvordan salatbladene på vores tallerken stadig er i live og laver fotosyntese. Med filmklip viste professoren, hvordan planter aktivt bevæger sig ikke bare for at komme tættere på det livgivende lys, men også for at skygge for de andre, og hvordan planter forsvarer sig med kemiske processer, når de bliver angrebet, hvad enten det er af en larve eller af en saks. Som lægperson var her meget ny viden at hente på en særdeles underholdende måde.

Aftenen blev afsluttet med verdenspremiere på billeddigtet ’F.U.N.G.I.’, skabt af kunstneren Nicolai Howalt, som også selv var til stede. Lyd og billeder gav næsten psykedeliske oplevelser af svamperigets former og farver og sendte os ud i den mørke aften fyldt med indtryk.

Luk øjnene og lyt

Torsdag den 9. november tog lydforsker Ingeborg Okkels os med på en rejse ud i at lytte – virkelig lytte. Ved at lukke øjnene blev vores hørelse skærpet, mens vi med ørerne bevægede os rundt i naturens lydkulisser, som Ingeborg spillede for os. Hvorfor når kronhjortens brøl så langt, og hvordan adskiller denne form for ly sig fra flagermusens sonarkald? Alt dette blev vi klogere på i rejsen med Ingeborg, der appellerede til både store og små.

Vi fik også selv lov til at brøle og råbe, mens vi afprøvede, hvor langt vores stemmer kunne række. Denne kakofoni blev efterfølgende afbrudt af skønsang fra Ørestad Kor, der afsluttede eftermiddagen med en potpourri af sange med fugle som tema. Således beriget af lyd-lytning og dejlig musik defilerede vi bagefter ud ad HUB 1, men nu med høresansen fuldt aktiveret.

Cyber soil – cyber soul

I drivhuset på toppen af UN17 Village i Ørestad Syd, med udsigt over Kalvebod Fælled og solnedgangen, fandt den officielle finale på dette års Ørestad Sound & Science Festival sted med titlen ’Vedrørende biodiversitet’. Med start i de noget lunere beboerlokaler i stueplan, fortalte arkitekt Thobias Theil Konishi fra SLA Arkitekter om, hvordan landskabsarkitekturen i de fem gårdrum i UN17 Village er nøje planlagt for at give plads til biodiversitet såvel som forskellige menneskelige ønsker. Visionen er, at gårdrummenes indretning ud over den umiddelbare beplantning vil tiltrække dyr og planter fra fælleden, men også gøre beboerne nysgerrige på at komme ud i naturen lige ved siden af og opleve dyr og planter væk fra bebyggelsen.

Selv en relativt upoetisk tilhører som nærværende skribent blev tryllebundet, da forfatter Ursula Andkjær Olsen læste op af sin endnu uudgivne naturlyriske samling ’Noter vedrørende jord’. Med finurlige ordspil og mentale billeder satte Ursula skarpt på uoverensstemmelsen mellem den måde, vi lever vores liv på, og den jord, der er selve grundlaget for vores liv. ”Jeg er barn af en kultur, der træder på jorden uden at kalde den sit grundlag.” Mens vores liv og tankegang i stigende grad forholder sig til en cyber-verden, hvor man i spil tjener penge ved at ”dyrke jord” på nettet, lever vi i en verden med reel jord og reelle væsener, som mistrives eller uddør.

Fyldt af ordbilleder og refleksioner over det, vi tager for givet i hverdagen, gik vi op i drivhuset på taget og lod os gennemstrømme af lydkunster SØS’ elektroniske, meditative musik, mens solen langsomt gik ned over fælleden. En fuldendt afslutning på en imponerende festival.

 

Ørestad Sound & Science Festival finder sted hvert år i november, og Ørestads forskellige aktører er meget velkomne til at involvere sig. Der er sound & science camp for teenagere i ITU’s SKYLAB, projekter med gymnasium og skoler, samt adskillige gratis arrangementer for forskellige aldersgrupper. Temaet i 2024 er ’Biotech’.