Rema Ørestad: Virksomheder kan styrke bydelen

Rema 1000 i Ørestad Syd og Ørestad City er blevet medlemmer af ØICC. ”Da Rema 1000 i Ørestad City åbnede i januar 2018, fungerede vi nærmest som det lokale forsamlingshus. Der fandtes endnu ikke så meget i Ørestad, så det var her, folk mødte hinanden og fik en sludder,” fortæller Karina Holm, som opstartede og ejer Rema 1000 i City. Hendes mand, Dennis Holm, ejer Rema 1000 i Ørestad Syd, som gentagne gange har fået priser for sin store omsætning – senest en Gazelle Pris i efteråret 2023. Det, der driver de to købmænd, er at møde kundernes behov og spille aktivt ind i lokalsamfundet.

De lokale købmænd

Rema 1000 er en franchise, og Karina og Dennis Holm ser begge sig selv om købmænd. ”I Rema 1000s koncept er der nogle rammer og værktøjer, men der er også god plads til at forme sin forretning selv, og det kan vi godt lide,” siger Dennis. Selv i et lille område som Ørestad er der nemlig stor forskel på kunderne.

I Ørestad Syd er der mest familier, og der er ikke mange kunder i butikken tidligt om morgenen, men til gengæld kommer de samme ofte forbi flere gange om dagen for at købe småting. ”Vi er beboernes udvidede spisekammer,” smiler Dennis.

Ørestad City har flere små lejligheder, så dér er der særligt mange studerende og unge, som kommer i butikken, og Karina gør meget for at pynte op udenfor og gøre det attraktivt at komme til butikken. Begge Rema 1000 har haft food trucks foran deres butikker for at skabe liv i gaden.

Medarbejderarrangement i skøjtehallen 

Netop gadeliv er noget af det, som Karina og Dennis Holm savner mere af i Ørestad. Som virksomheder i Ørestad ser de det som en del af deres opgave og ansvar at være med til at skabe en god sammenhæng i lokalsamfundet. ”Når der sker noget, kommer folk,” fortæller Dennis, ”hvad enten det er til musik og streetfood eller til loppemarked i Byparken. Men der er brug for flere eventgrupper, der står for arrangementer.”

Dennis og Karina støtter også op om ishockeyklubben Falcons i Ørestad, for her lærer børn og unge hinanden at kende på tværs af forskellige baggrunde, og klubben har mange sociale arrangementer, der er med til at give de unge gode relationer og en sund fritid. ”Det ville jo være oplagt, hvis flere virksomheder i Ørestad samarbejdede med de lokale foreninger og initiativer. Hvorfor ikke lægge et medarbejderarrangement i skøjtehallen? Så ville man støtte de lokale kræfter, give sine medarbejdere en sjov oplevelse og være med til at skabe sammenhæng i Ørestad.”

Virksomheder kan skabe lokal sammenhæng og rekruttere

”Her ligger mange virksomheder i Ørestad, men man ser dem ikke på gaden. Der kunne skabes meget synergi og også rekruttering ved at knytte virksomhederne til lokalsamfundet med fyraftensarrangementer, aktiviteter og meget mere,” konstaterer Dennis. Det kunne gøres ved at bruge CSR-tid på lokalsamfundet og støtte op om lokal idræt samtidig med, at man fortæller om sin virksomhed og brander sig over for potentielle kandidater.

Virksomhederne kunne også holde Åbent Hus og lægge deres indkøb hos lokale butikker og spisesteder, når det kan lade sig gøre. Rema 1000 har fx valgt at lægge Ørestad Avis frem i butikkerne, så kunderne frit kan tage den, samt have annoncer i hver udgave af bladet for at støtte op om et uundværligt lokalt medie, som er den primære kilde til viden om, hvad der sker og rører sig i Ørestad.

”Et stærkere samarbejde mellem virksomheder såvel som lokale i Ørestad – det er noget af det, vi håber at være med til at skubbe til som medlem af ØICC,” konkluderer Karina og Dennis, som ud over at drive Rema 1000 butikkerne også har opstartet Gallery Townhouse på Asger Jorns Allé som fritidsbeskæftigelse.