”Two years of digital transformation in two months”.
Det er, hvad vi ifølge Satya Nadella, CEO i Microsoft, har gennemlevet under Coronakrisen. På rekordtid har virksomheder digitaliseret deres arbejdsgange og udviklet nye digitale løsninger. Men hvad har vi lært, og hvad sker der når coronakrisen slutter? Tager vi de nye digitale vaner og tiltag med videre, eller går vi tilbage til ’business as usual’? Vi har talt med fire medlemmer i ØICCs Netværk for Innovation og Teknologi - Allan Bjørngaard Co-founder af Toolpack Solutions, Jonas Søgaard Grøn, innovationskonsulent hos Københavns Universitets Innovation Hub, Erna Nyvang, teamleder hos HOFOR, og Brian List vicedirektør i Symbion - for at høre, hvordan de har håndteret coronakrisen, og fået deres bud på, hvad vi tager med videre post-corona.
Digital kommunikation under (og efter?) Corona
Fælles for dem alle er, at de har brugt digitale platforme til at holde møder og organisere deres arbejde i en helt anden grad end før. Det har givet en anledning til at teste, hvorvidt digital kommunikation kan stå distancen, når det er den primære kommunikationsform, der benyttes.
Erna Nyvang fra HOFOR fortæller, at hun i starten var ret begejstret for, hvor relativt simpelt det var at begynde med Microsoft Teams, og at hun var positivt overrasket over, hvordan det påvirkede møderne. Hun nævner dog også, at det digitale mødeformat har sine begrænsninger i forhold til at gengive mimik og kropssprog, som kan være svære at formidle digitalt, selv med kamera. Ofte kan et toneleje eller blink i øjet gå tabt på grund af dårlig forbindelse eller støj på linjen. Derudover er det ikke alle, som bruger kamera i opkald. Allan Bjørngaard supplerer denne holdning og fremhæver, at hvis man ikke bruger kamera kan man oftere have tendens til at miste fokus, og at kameraet er en vigtig del af at kunne opretholde orden og nærvær i møderne.
Ser vi starten på det fleksible arbejdsliv?
Coronakrisen har også skabt fornyet debat om fleksible arbejdspladser og hjemmearbejde. Jonas Søgaard Grøn har en interessant vinkel på dette. Københavns Universitets Innovation Hub ligger midt på Søndre Campus og har i det daglige stor kontakt med studerende, som kigger forbi kontoret. Møderne er ofte spontane, og de kan ikke nødvendigvis erstattes igennem digitale platforme. Hos Toolpack Solutions er det en anden historie. Allan Bjørngaard nævner, at de faktisk er ved at finde ud af måder at kunne skabe en mere fleksibel arbejdsplads, der vil tillade mere hjemarbejde.
Vi spurgte Brian List fra Symbion, hvordan han ser på fremtidens arbejdsplads. Hos Symbion har de mange forskellige virksomheder, med forskellige arbejdsmiljøer og behov, og han er ikke overbevist om, at en mere digital mødekultur er det rigtige for alle. Brian finder det mere nyttigt at lave en distinktion mellem forskellige typer af arbejdsopgaver, snarere end virksomheder, i forhold til, hvad der egner sig til at (for)blive online. Mens arbejde, der har en specifik målsætning såsom IT-udvikling, måske nemmere kan klares hjemme, har arbejdspladser såsom vidensproduktion brug for en højere grad af løbende kommunikation, som måske ikke kan håndteres lige så nemt over digitale platforme.
Ikke alt kan og bør digitaliseres
Alle fire er enige om, at vi kommer til at se mere digital kommunikation, selvom det ikke helt kan erstatte det fysiske fremmøde. Digitale møder kan erstatte lange rejser, men på kontoret har det måske mere værdi at kunne sidde i samme rum. Måske er vi ikke helt klar til at opgive kontoret endnu, selvom de sidste par måneder har været et interessant eksperiment ud i, hvordan vi kan gentænke de rammer der sætter vores hverdag. Hvordan vi kan give plads til dem, der foretrækker at arbejde hjemme, men stadig inddrage folk i organisationen som helhed. Vi i ØICC er spændte på at se, hvordan virksomheder vil bruge de nye digitale muligheder, som vi har afprøvet de sidste måneder, i fremtiden.