IBM Client Innovation Center – unge og mere erfarne excellerer sammen

Hvordan sikrer man de mest innovative og effektive løsninger på kundernes udfordringer? IBM har gjort det ved at oprette IBM Client Innovation Center Aps (IBM CIC), et selvstændigt selskab, som ligger geografisk adskilt fra IBM, så det kan skabe sin egen kultur for at fremme innovation. IBM CIC i Danmark blev etableret i 2017 og flyttede som en af de første ind i Symbions start-up community Univate på Københavns Universitet Søndre Campus i Ørestad.

Konsulenthus med højt til loftet

Allerede når man kommer ind i gangen hos IBM CIC bliver det tydeligt, at denne organisation skaber gode rammer for en kultur med højt til loftet. Birkestammer står langs korridorens vægge og postkort fra rundt om i verden er med tiden blevet hæftet op på flere af stammerne.

Signe Birgitte Schmid er Managing Director i IBM CIC. Hun blev ansat i starten af 2020, da virksomheden var vokset fra 10 til 65 medarbejdere, og strukturer og processer derfor skulle udvikles på en måde, der samtidig kunne bevare kulturen. I dag har IBM CIC 110 medarbejdere fordelt i København og Århus, og der kommer stadig flere til.

”Vi fungerer som en hub med fokus på cutting edge, nye talenter og en anden kultur,” fortæller Signe. ”Vi er et konsulenthus, som leverer ydelser af meget høj kvalitet og samtidig sigter på at give medarbejderne plads til en god balance i deres liv. Det skal være et fedt sted at være. For nyuddannede skal det være ’her det sker’ inden for IT, så de dygtigste kommer til os.”

Tværfaglighed, teams og mange nyuddannede

IBM CIC har hidtil rekrutteret 85-90% nyuddannede og leverer konsulenter til IBMs projekter. Her kommer de unge ofte til at arbejde sammen med IBM Consultings mere erfarne konsulenter, så begge parter lærer af hinanden og sammen udvikler de bedste løsninger for kunderne. I IBM CIC er omtrent en tredjedel af medarbejderne software udviklere, mens der derudover er satset på kompetenceområder som test & automation, UX & design, data og analyse, agil leverance, it/forretnings-analyse og projektledelse.

”Der, hvor vi virkelig excellerer, er i projektgrupper med tværfaglige teams,” siger Signe. ”Her på stedet fokuserer vi på, at medarbejderne tænker i team og leverer til fællesskabet. Vi gør desuden meget for at skabe den tryghed, der sikrer, at vores konsulenter tør være innovative og ikke er bange for at lave fejl. Og vores konsulenter får virkelig god feedback fra vores kunder.”

Ørestad som bæredygtig mini Silicon Valley

Da IBM CIC ledte efter et sted at etablere sig, søgte de efter en lokation med en god vibe. De landede i Ørestad, fordi det var attraktivt at være på Univate med mange start-ups og på KU med studiemiljøet. Og fordi det er nemt at komme til.

Netop kontakten til de studerende er en af de ting, Signe håber, at IBM CIC kan få ud af medlemskabet af ØICC. ”Vi vil gerne have et tættere samarbejde med uddannelserne og være med til at lave brobygning mellem studerende og virksomheder. Tech virker støvet på de unge, og vi vil gerne ændre på det billede i Ørestad, så vi kan blive et eksempel for andre landsdele – måske en slags mini Silicon Valley.” IBM CIC tager allerede med jævne mellemrum ud på uddannelsesinstitutionerne og fortæller om STEM, og de kunne også godt tænke sig at være med til at oplyse vejledere på skolerne, så interessen kan blive vakt allerede i folkeskolen.

Desuden vil IBM CIC gerne netværke med andre innovative virksomheder. Bæredygtighed og hvordan tech kan være med til at afhjælpe problemerne er et af de emner, som fylder meget i IBM CIC, og som man kan samarbejde om. Endelig er der også et forretningsaspekt i at blive medlem af ØICC. IBM CIC har udviklet Flexplatformen, som er en måde at balancere energiforbruget ved at lade virksomheder udbyde deres el-forbrugsfleksibilitet til energiselskaberne. Dette er med til at løse et af de helt store problemer ved omstillingen til grøn energi. ØICC faciliterer et samarbejde med virksomheder i Ørestad, som er interesserede i at indgå i projektet.

”Vi vil gerne være med til at gøre noget særligt ud af Ørestad, så vi kan blive ’best in class’,” konkluderer Signe Birgitte Schmid.

ØICC ønsker IBM Client Innovation Center velkommen i partnerskabet og glæder os til det videre samarbejde.