Hvordan skabes et innovationsdistrikt? Et af de helt grundlæggende elementer er, at virksomheder og uddannelsesinstitutioner i området har et tæt samarbejde. Og det lyder jo meget ligetil. Men i praksis er det ofte uoverskueligt for virksomheder og uddannelsesinstitutioner at finde ud af, hvem der matcher netop deres behov, og universiteterne har forskellige deadlines og strukturer, der gør det vanskeligt at gennemskue vejen til det gode match, som begge parter ønsker.
På efterspørgsel fra adskillige medlemmer har ØICC nu udformet Platform for Erhvervs-Akademisk Samarbejde. Det er en platform under løbende udvikling, men den er klar til brug allerede nu.
Adgang til studerende gennem platformen
Platform for Erhvervs-Akademisk Samarbejde giver direkte kontakt til personer på de enkelte institutter, som kan hjælpe virksomheder med at få matchet deres opgaver med de relevante studerende på det relevante niveau. Når en virksomhed har en opgave, som den kunne tænke sig at få studerende til at løse, kan virksomheden finde det relevante institut på platformen og tage kontakt til den person, der kan hjælpe med at lande den det rigtige sted.
Københavns Universitet har lige afsluttet et undervisningsforløb, hvor Mastercard havde stillet en case til rådighed for et kursus om teknologisk transformation. ”Vi fik oprettet samarbejdet med Mastercard gennem et af ØICC’s netværk,” fortæller Marie Roloff Groth, som er programleder for erhvervsforskning på Københavns Universitet Søndre Campus. ”Platform for Erhvervs-Akademisk Samarbejde er en måde at gøre netværket tilgængeligt digitalt. Fordelen ved sådanne samarbejder mellem universitet og virksomheder er, at de studerende prøver deres viden af i praksis over for dem, der kan blive deres fremtidige arbejdsgivere. Det, de afprøver, er det, de skal arbejde med i fremtiden.”
Liliya Oxtorp, projektleder i ØICC, har oprettet platformen. Liliya har tidligere været underviser og project supervisor på Aalborg Universitet og har i den kapacitet hjulpet studerende og virksomheder med at formulere virksomhedernes opgaver og udfordringer på en måde, så det kom til at passe med de krav, universitetet stiller til de studerendes opgaver. ”Mine studerende kom til mig med en opgave, en virksomhed gerne ville have løst, og så hjalp jeg dem med at gøre opgaveformuleringen akademisk og komme med forslag til teorier, de studerende kunne bruge i forbindelse med løsning af opgaven. På den måde fik virksomheden en løsning på sin udfordring, og den studerende fik lavet en god akademisk afhandling.”
Platform for Erhvervs-Akademisk Samarbejde består pt. af en side på ØICC’s hjemmeside, som giver overblik over uddannelser, deres årshjul og en konkret kontaktperson, virksomhederne kan tage fat i, samt en LinkedIn-gruppe, hvor nyheder, events og forespørgsler kan blive slået op – fx arrangementer på universiteterne, hvor virksomheder kan præsentere sig selv.
Win-win og employer branding
Der er en mængde problemstillinger, som virksomhederne ikke har tid til at tackle i deres hverdag, og der er også innovationsmuligheder, som kræver nye friske øjne for at blive udnyttet. Her kan virksomheder gøre brug af studerende med den nyeste viden – som til gengæld får hands-on erfaring og praktisk viden fra erhvervslivet.
”Det er en rigtig god mulighed for at virksomhederne kan skabe opmærksomhed om sig selv blandt de studerende – en fantastisk employer branding,” fortæller Liliya. ”Det giver også mulighed for at ansætte energiske, entusiastiske studerende i studiejobs eller praktikker, hvor den studerende i løbet af sin studietid kan løse adskillige opgaver for den samme virksomhed. I min erfaring ender et sådant forløb med, at 70% af de studerende vælger at fortsætte med at arbejde i den samme virksomhed efter fuldførte studier.”
For store virksomheder betyder det en mulighed for at få innovative tilgange og nyeste viden inkorporeret i dagligdagen i virksomheden og en mulighed for at forme deres egen arbejdskraft.
For små virksomheder, der ikke har ressourcer til research and development, kan de studerende blive en de facto R&D-afdeling, hvor erfarne medarbejdere vejleder de studerende og validerer løsningerne. Dette skete for virksomheden ICEpower, som opbyggede et godt samarbejde med en professor på DTU, hvilket resulterede i et samarbejde med studerende, hvis innovationer blev til kerneproduktet i virksomheden. Master og bachelor studerende har videreudviklet teknologien og tilpasset den til forskellige produkter, som kunne sælges til store virksomheder senere.
De studerende får en indtægt og studierelevant viden og skal ikke søge nyt arbejde hele tiden, men får afprøvet en virksomhed, de vil kunne søge fast arbejde i senere.
Et innovativt økosystem i Ørestad
ØICC’s langsigtede mål med platformen er, at Ørestads virksomheder og uddannelsesinstitutioner får opbygget tætte samarbejder. Hver interesseret virksomhed vil typisk ønske kandidater fra nogle få uddannelser. Så snart et godt samarbejde er opbygget med kontaktpersonen på det relevante institut – og derigennem måske et par konkrete professorer – vil et langvarigt samarbejde kunne opstå, hvor der ikke skal tages kontakt på ny hvert år eller hvert semester. Dermed håber ØICC, at organiske samarbejdsrelationer bliver skabt og er med til at få det innovative økosystem i Ørestad til at blomstre.
Den spæde begyndelse på dette økosystem er nu på plads og bliver løbende udvidet. Nu er det bare op til virksomheder i Ørestad at gøre brug af tilbuddet, så samarbejdsrelationerne bliver til en realitet.
Du kan klikke dig ind på Platform for Erhvervs-Akademisk Samarbejde her.