Hvordan kan vi gøre opmærksom på alt det, Ørestad har at byde på?
Det spørgsmål er ØICC blevet mødt med gentagne gange, både fra medlemmer og andre aktører fra Ørestad. For mens mange storkøbenhavnere uden for Ørestad ser bydelen som grå, øde og langt væk, oplever de fleste beboere og virksomheder i Ørestad området som grønt, aktivt og tæt på alt. Den uoverensstemmelse må i høj grad skyldes manglende opmærksomhed på alt det, Ørestad har at byde på, som er tydeligere for de lokale end for andre storkøbenhavnere.
Derfor har ØICC iværksat tre tiltag, der så småt skal sætte gang i en bevægelse for at vise et billede af Ørestad, som i højere grad stemmer overens med de lokales oplevelse: en grøn og luftig bydel med god plads; et innovativt erhvervsdistrikt med både universiteter, store virksomheder og små startups; et nabolag med pionerånd og fællesskab, som altid har mere at byde på.
Branding Ørestad: om at gøre det virkelige Ørestad synligt
Der har længe været tale om behovet for branding af Ørestad, så ØICC har samlet en gruppe folk, der er parate til at lægge energi i at fremme den gode historie om det virkelige Ørestad. Initiativet starter i det små, men håbet er, at flere og flere af Ørestads aktører med tiden får lyst til at tilslutte sig, så formidlingen fra Ørestad kan slå på nogle fælles strenge og trænge igennem til omverdenen med nogle enkle budskaber.
Deltagerne i Branding Ørestad har i fællesskab kogt Ørestads mange USPer, ”unique selling points”, ned til fire kernepunkter, som der vil blive formidlet bl.a. gennem virksomhedernes egne kanaler:
Et innovationsdistrikt i udvikling fremhæver, at Ørestad har hele ”fødekæden” til at være et innovationsdistrikt. Her er både erhverv og beboelse, universiteter, andre uddannelsesinstitutioner og start-ups – det vil sige alle de elementer, der skal til, for at et område kan være i spidsen for innovation og nytænkende løsninger.
En bydel med plads og natur understreger, at Ørestad i sammenligning med resten af Københavns kvarterer har godt med plads – og desuden masser af grønne områder.
Mere at byde på lægger vægt på de mange oplevelser, Ørestad har at byde på. Når man vandrer rundt i Ørestad, finder man hele tiden skjulte skatte i form af små caféer eller specialforretninger, grønne perler og spændende byggerier. Dertil kommer de mange events, fra de gigantiske (såsom koncerter med ikoniske bands) til de helt små (såsom anderæs og loppemarkeder), der finder sted i området.
Pionerånd og stærke fællesskaber har præget Ørestad fra starten, og selv nu, hvor bydelen har nået en vis modenhed, er både virksomheder og beboere typisk interesserede i at skabe nyt og afsøge nye områder, såvel som at udviklegode fællesskaber.
På tværs af alle disse fortræffeligheder ligger det faktum, at Ørestad blev designet til at være i front på bæredygtighed, og det er stadigt et emne, der fylder meget i bydelen. Branding Ørestad initiativet har derfor valgt tre tags til opslag, der har med Ørestad at gøre:
#Ørestad
#bæredygtighed
#innovation
Alle er velkomne til at bidrage til de spændende historier om Ørestad, og jo flere der slår på de samme USPer og bruger de samme tags om Ørestad, desto større er chancen for at slå igennem og skabe en ny fortælling, som er tættere på virkeligheden.
Som supplement til Branding Ørestad er et udvalg fra gruppen i gang med at afsøge, om det er muligt at rejse midler til at udarbejde en professionel markedsføringskampagne om Ørestad i løbet af det næste års tid.
Oversigt: Hvad har Ørestad at byde på?
Mange besøger Ørestad som gæster på bydelens hoteller, og mange tager til Ørestad for at bo eller arbejde. Men den konstante udvikling i Ørestad gør det vanskeligt at skabe et nemt overblik over, hvad kvarteret har at byde på. Ofte er det rent tilfældigt, at man falder over en drøm af en livsstilsbutik eller en perle af en café – eller et lille grønt pusterum, der taler både til fantasien og den æstetiske sans.
Derfor har ØICC skabt en oversigt over butikker, spisesteder, grønne områder m.m. i Ørestad. En arbejdsgruppe er i gang med at finde ud af, hvordan viden om alle disse tilbud bedst kan formidles, både internt i Ørestad og til det bredere København og turisterne.
Oversigt: Hvilke erhverv er i Ørestad?
Som en del af ØICC’s kortlægning af Ørestad har vi også udfærdiget en oversigt over, hvilke brancher og hvilke virksomheder, der har hjemme i Ørestad. Dette overblik giver mulighed for at se, hvilke brancher der er stærkt repræsenteret, og derigennem, hvor det kan være hensigtsmæssigt at arbejde med udvikling af innovative økosystemer og tiltag.
Ørestad har en robust IT-branche, som er repræsenteret af aktører i alle størrelser. Her findes telekom-giganterne Telia Danmark og Huawei Technologies, og her ligger de danske kontorer for mellemstore, velkendte virksomheder såsom Mastercard Payment Services Denmark, IBM Client Innovation Center Danmark, DELL, Velos IoT Denmark, Nokia Denmark og Ericsson Danmark. Dertil kommer ca. 100 startups og SMV’er inden for forskellige typer Tech, fra FinTech og Music Tech, til e-commerce og digitale løsninger såvel som konsulentydelser til forskellige andre brancher. Her er desuden en blomstrende sektor af kommunikations- og medievirksomheder med Danmarks Radio som den største arbejdsgiver og dertil over 30 mindre virksomheder.
Ejendoms-og byggebranchen er også stærkt repræsenteret i Ørestad. Flere store ejendomsudviklere og investeringsfonde har deres hovedkontorer i bydelen, såsom KLP Ejendomme, Solstra Development og CBRE. Her er også flere arkitektvirksomheder, bl.a. Schmidt Hammer Lassen Architects, Henning Larsen og SLA, samt store leverandører til byggebranchen såsom Saint-Gobain Denmark, og ikke mindst de store konsulenthuse Rambøll Danmark, Sweco Danmark og Systra Danmark.
Desuden har en stor del af den danske medicinalindustri kontorer og datterselskaber i Ørestad: Novo Nordisk Denmark, Novartis Healthcare, Bayer, Sandoz, for at nævne blot et par, plus leverandører og konsulentvirksomheder til branchen. Brancheorganisationen Medicon Valley Alliance, der dækker den medicinale industri i både Skåne og Danmark, har også domicil i Ørestad.
Et innovationsdistrikt i udvikling
Med Branding Ørestad og de to oversigter er et lille skridt taget i retning af at vise Ørestad som det, den er: en innovativ bydel i udvikling, med god plads og masser af grønt; et sted, som altid har mere at byde på.