De fleste tænker nok på betalingskortet, når de hører navnet Mastercard. Mindre velkendt er det, at Mastercard også står for en lang række andre tilbud såsom betalingsservice, open banking og cybersikkerhed og i det hele taget har stort fokus på at udvikle fremtidens nye løsninger inden for fintech. ”Betalingsmåden er ligegyldig,” siger Lars Asger Petersen, CEO i Mastercard Payment Services i Danmark. ”Det væsentlige er at skabe gode, smidige, sikre løsninger for kunderne, som både er virksomheder og privatpersoner.”
Norden som krystalkugle for fintech
Netop udviklingen af nye løsninger og services er i fokus hos Mastercard i Danmark og resten af Norden. Med vores gennemdigitaliserede samfund og veludviklede digitale forbrugervaner tilbyder de nordiske lande ideelle betingelser for at udvikle, teste og implementere fremtidens fintech løsninger. Det er her, fremtidens teknologier, forbrugeradfærd og vaner først slår igennem. Derfor har Mastercard udvidet fra 3 til 300 medarbejdere på få år og opbygget stærke kompetencer og erfaringer inden for fintech.
”På internationalt plan kan Mastercard lære af Norden,” fortæller Lars Asger Petersen om den globale organisation, som har 28.000 medarbejdere fordelt på 180 lande. ”Det er lidt som krystalkuglen, hvor man kan se, hvordan tingene sandsynligvis kan udvikle sig i resten af verden, så her kan vi teste og udvikle nyt. Vi kan også se, hvordan forudsætningerne i samfundet skal være, for at de forskellige løsninger kan lade sig gøre. Der er meget at lære af økosystemet i Danmark og andre nordiske lande.”
Derfor ser Mastercard både en fremtid med mange forskellige former for betalingsløsninger og en mulighed for et stort eksportpotentiale, hvad enten det er inden for betalingsinfrastruktur, applikationer eller services.
Ørestad som tech hub
For at skabe de bedst mulige betingelser for udviklingen flyttede Mastercard til Ørestad i maj 2022. I Ørestad er der plads, og bydelen er placeret tæt på lufthavnen og tæt på centrum med god offentlig transport, hvilket gør det til et attraktivt sted at arbejde. Desuden giver Ørestad vækstmuligheder på grund af de mange uddannelsesinstitutioner og virksomheder nær ved hinanden.
”Ørestad er lidt en tech hub; her er folk, man kan samarbejde med.” Og netop dette er grunden til, at Mastercard har meldt sig ind i ØICC. ”Her er uddannelser, studerende og mulighed for rekruttering, videndeling og samarbejde. Her er mulighed for at blive dygtigere, og vi kunne godt tænke os at være med til at gøre Ørestad til en tech- og innovationshub – et sted, hvor der sker en masse spændende ting, og det er spændende at arbejde.”
Ud over at styrke Ørestad som tech hub vil Mastercard gerne samarbejde om tiltag, der har konkrete resultater, som man kan mærke som beboer eller medarbejder i Ørestad, og om tiltag, der fremmer rekruttering. Mastercard ønsker at bidrage til Ørestad som lokal arbejdsplads og være med til at fremme den bæredygtige udvikling. Virksomheden har forskellige events, der hjælper unge med at blive interesserede i STEM-fagene, og medarbejderne har fem arbejdsdage årligt, som de kan bruge til velgørende formål efter eget valg.
Først og fremmest vil Mastercard gerne være et dansk kraftcenter for betalingsløsninger, skabe danske arbejdspladser, videreudvikle eksisterende løsninger, udvikle nyt og bringe nye løsninger ud i verden.
ØICC ønsker Mastercard hjerteligt velkommen i partnerskabet, og vi glæder os til det videre samarbejde.