Hvordan skaber vi mere byliv i Ørestad? Det spørgsmål er blevet stillet utallige gange og har været genstand for mange samtaler igennem tiden. Med ’BID Ørestad City’ er ØICC gået sammen med virksomheder i gadeplan i Ørestad City for nu at omsætte tale til handling.
Vinsmagning på tværs mellem butikkerne, skiltning på centrale offentlige steder, og gensidig reklame for hinandens events er nogle af de idéer, som kom på bordet, da virksomhederne mødtes til BID Ørestad City’s kick-off-møde i januar. Mange af virksomhedsejerne havde ikke talt med hinanden før, og netop dette vil BID (Business Improvement District) komme til at rette op på. Gensidigt kendskab til hinanden og samarbejde om at styrke handlen gennem praktiske tiltag er kernen i BID.
Disse og andre greb gør, at BID Ørestad City kommer til at skabe opmærksomhed om Ørestads skjulte perler lige rundt om hjørnet, så flere opdager dem, slår vejen forbi og får glæde af de gode oplevelser, der bydes på.
En metode for genoplivning af handelsområder
BID er et koncept, som med succes er blevet gennemført i mange butiksområder, der mangler handlende og liv på gaden. BIDdanmark, som har drevet BIDs i 35 områder rundt om i landet, faciliterer også processen i BID Ørestad City. ØICC har taget initiativ til projektet, som vil køre over 3 år og er delvist finansieret af Københavns Kommune, men afhænger af lokale virksomheders støtte til de konkrete tiltag.
Mikkel Niess, direktør for BIDdanmark, startede kick-off mødet med at fortælle, at han og hans makker Michael Møller begge har mange år i detailbranchen bag sig. Deres tilgang baserer sig på handling frem for snak. ”Som regel er to tredjedele af deltagernes idéer lette at omsætte til virkelighed, og vi plukker de lavthængende frugter først, så alle i bydelen kan opleve, at der sker noget. De større projekter afprøver vi som midlertidige tiltag først, så vi kan se, om de virker efter hensigten, og hvis de er en succes, vil kommunen eller omkringliggende virksomheder som regel gerne være med til at finansiere noget permanent.”
Perspektiver for de små erhvervsdrivende
Deltagerne på kick-off mødet var meget positive over, at BID er startet op i Ørestad City.
”Efter et super spændende møde med BIDdanmark, glæder jeg mig allerede til næste kapitel af vores samarbejde og til at bidrage til at løfte Ørestad til nye højder gennem passioneret byudvikling” skrev Belinay Dölek på LinkedIn efter mødet. Hun er sammen med sin mand Baki ejer af Bellas Coffee Lab og Bellas Coffee Cup. ”Min begejstring for styrkelsen af samarbejdet i bydelen og vores fælles indsats for at skabe levende bymidter er en drivkraft i mit engagement. Jeg ser især frem til at observere, hvordan disse initiativer vil påvirke og gavne min forretning Bellas Coffee Lab. Som en dedikeret deltager i denne transformative rejse, er jeg overbevist om, at vores samarbejde ikke kun vil forme byen, men også have positive implikationer for min virksomhed. Lad os sammen skabe en spændende fremtid, hvor bæredygtig byudvikling og erhvervsvækst går hånd i hånd.”
Bellas Coffee Lab – en af Ørestads skjulte perler
Der er mange unikke butikker og spisesteder rundt om i Ørestad, men de fleste opdager man kun, hvis man som beboer eller medarbejder i bydelen vandrer lidt væk fra sin sædvanlige rute. Sådan et sted er Bellas Coffee Lab, der ligger på en af de nye gader i Bella Kvarter.
Bellas Coffee Lab er Ørestads eneste kafferisteri. De importerer selv deres bønner fra kaffebønder, der driver forsvarlige landbrug med bæredygtig, håndplukket kaffe og også ofte tager et socialt ansvar, fx i forhold til udsatte kvinder eller at bevare regnskoven. ”Vi har 20 forskellige slags bønner, så der er smagsnoter til alle ganer – fruity, spicy, syrlig… uanset hvilken smag, man har lyst til, har vi noget, der passer,” fortæller Baki Dölek, der er ophavsmand til Bellas Coffee Lab og i sin tid selv tegnede og byggede Bellas Coffee Cup, som står i Byparken. ”Mit liv handler om kaffe nu. Jeg bliver kaldt ”kaffemanden”, og lige som en sommelier kan beskrive og anbefale sine forskellige vine og fortælle historien bag dem, kan jeg beskrive mine kaffer helt ned i detaljen.”
I det lille kafferisteri kan gæsterne nyde deres specialkaffe til en croissant, og Bellas Coffee Lab sælger også sin kaffe i poser til hjemmebrygning. ”Der er mere efterspørgsel på vores kaffe, end vi kan imødekomme, så til sommer køber vi en større kafferister, så vi også kan begynde at sælge til de virksomheder i nærheden, der har efterspurgt kaffen til brug for deres medarbejdere. Vi har også en vision om at gøre det muligt at have flere gæster ved hjælp af varmelamper udenfor og at lade kunder være med ”behind the scenes” i kafferistningen, så de kan få deres egen private label på den kaffe, de har været med til at riste.”
En treårig horisont
BID Ørestad City vil i løbet af de kommende tre år opbygge og konsolidere et samarbejde mellem detail- og servicehandlen i gadeplan, så virksomhederne i fællesskab kan tage initiativer, der styrker handelslivet og dermed bylivet i bydelen. Efter de tre år vil de involverede aktører have så fasttømret et samarbejde, at de kan fortsætte uden BID.
”Lige nu kender de erhvervsdrivende slet ikke hinanden,” fortæller Mikkel Niess. ”Når vi får sat de første tiltag i gang, og virksomhederne kan se, at der sker noget, så får endnu flere lyst til at være med. BID er en sammenhæng, hvor virksomhederne kan støtte hinanden og tage større initiativer sammen, som ingen af dem har tid og ressourcer til at iværksætte alene. Desuden arrangerer mange af butikkerne allerede events selv, og her kan de være med til at reklamere for hinandens events og finde måder at samarbejde på, så folk, der færdes i området, bliver opmærksomme på alt det, der sker.”