Ørestad Gymnasium i top tre ved international case competition

Bæredygtighed, internationalisering og iværksætteri er i højsædet på Ørestad Gymnasium. Det er bl.a. derfor de som det eneste danske gymnasium hvert år prioriterer at deltage i den internationale case competition, European Business Games, hvor elever fra hele Europa mødes og pitcher virksomhedsprojekter på baggrund af deres undervisning i erhvervsøkonomi. I år var det Silas og Nanna fra 2.G, som den danske jury valgte at sende videre til finalen i Italien. Det gik over al forventning. Silas og Nanna endte på en flot tredjeplads med deres projekt ”Green Tray” – en bæredygtig pølsebakke optimeret til festivalbrug.

 

Fra Danmark til Italien

ØICC indgik i den danske jury, og havde til opgave at vurdere de fiktive virksomheder, som de studerende havde brugt hele året på at lave forretningsstrategier for. I år var der yderligere det benspænd, at alle virksomhederne skulle tage udgangspunkt i FN’s 17 Verdensmål.

 

Idéen til Silas og Nannas projekt opstod, da de i biologi, matematik og idræt fik til opgave at redesigne den traditionelle pølsebakke. De fandt på et sjovt og nyt design, der både havde plads til fadøl og pølser, og som man kunne løbe med uden at tabe eller spille nogle af delene. Optimalt til festivalbrug og koncerter. De tog ideen videre til faget i erhvervsøkonomi, hvor de skabte den fiktive virksomhed ”Green Tray” og lavede en sund forretningsstrategi, som var så overbevisende, at de vandt mod de andre elev-grupper på Ørestad Gymnasium og gik videre til finalen i Modena, Italien.

 

Guidede ture, biler og balsamico

I Modena fik eleverne både tid til at lære eleverne fra de andre lande at kende og lege turister, før de selv skulle præstere.

 

”Vi så en lang række seværdigheder. Vi fik rundvisning i “The Historical Center of Modena” og “The Historical Center of Castelvetro di Modena”. Vi besøgte Ferrari museet, hvor Ferrari biler fra gennem tiden var udstillet, hørte om historien bag, som for eksempel at Ferrari startede med at producere til gadebrug for at tjene penge til racerløbene. Derudover besøgte vi to lokale producenter af henholdsvis traditionel balsamico eddike og parmasan, hvor vi smagte på deres varer og fik indsigt i produktionsmetoder. Det var virkelig spændende at høre om,” fortæller Nanna og Silas.

 

Finalen

Nanna og Silas fortæller videre om selve finalen: ”På den fjerde dag blev selve finalen afholdt. Her skulle hvert hold pitche deres ide og virksomhed for de i alt 7 dommere. I forbindelse med vores pitch havde vi lavet pølsebakker til alle dommerne med deres respektive flag som låg. Derudover havde vi, til dommerne, både fundet brød og pølser efter en 4 kilometer lang Vandretur hver vej, samt dansk øl.  

For vores vedkommende blev det desværre ikke til en sejr, men vi er kommet hjem fra Italien med både nye erfaringer, en masse oplevelser og nye venskaber. Turen var en stor succes.”