Stigende efterspørgsel på AI og IoT løsninger i Danmark

Mangel på AI-kompetencer in-house skaber vækst blandt danske tech-startups

Internationale tech-giganter som Google, Amazon, Facebook, m.fl. har for længst kastet sig over AI teknologier eller kunstig intelligens, mens resten af virksomhedslandskabet har forholdt sig mere tøvende. En europæisk undersøgelse fra 2020 lavet af analysefirmaet Research in Action peger på, at to af de væsentligste barrierer i de danske virksomheder for at implementere AI er manglende teknisk viden samt usikkerhed omkring omkostninger og ROI. Undersøgelsen omfatter mere end 2.100 it-beslutningsdeltagere fra otte lande, herunder Danmark, hvor 150 virksomheder deltog.

Ikke desto mindre er flere og flere virksomheder ved at komme med på tech-bølgen, og i undersøgelsen er 42 % af de danske virksomheder i gang med at teste AI, mens 32 % allerede har taget teknologien i brug. De manglende AI og IoT kompetencer in-house betyder dog, at langt størstedelen forventer at bruge eksterne leverandører og udviklere. Og det er gode nyheder for tech-virksomheder som ØICC’s Bluefragments, der har bemærket en ny modenhed blandt danske virksomheder. Vi har talt med Thomas Martinsen, adm. direktør i Bluefragments, om udviklingen og tendenserne indenfor AI, IoT og cloudbaserede løsninger i Danmark.

Hvad motiverer virksomhedernes efterspørgsel på nye tech-løsninger?

Bluefragments er en del af Ørestads startupmiljø Univate, som samler enkelte større spillere som Alexandra Instituttet og IBM og mere end 100 tech-startups. Sidste år, udvidede Univate med en ekstra lokation for at kunne imødekomme efterspørgslen fra det voksende danske tech-landskab, som Bluefragments er et godt eksempel på.

Bluefragments leverer software løsninger og har specialiseret sig i at hjælpe virksomheder med at optimere og automatisere processer ved hjælp af forskellige teknologier som IoT, AI og cloud computing.

”Vi hjælper virksomheder med løsninger der tager udgangspunkt i ny teknologi. Det indebærer både konsulentarbejde, men vi laver også vores egne produkter og hjælper med den efterfølgende implementering. Vi bliver i stigende grad opsøgt af virksomheder, der er interesserede i at anvende ny teknologi til at forbedre deres konkurrenceevne. Mange virksomheder er nervøse for ikke at komme med på tech-bølgen og miste markedsandele, og de er nået til et punkt, hvor de er nødt til at gentænke deres forretning,” fortæller Thomas Martinsen.

Tendenser i det danske AI og IoT landskab

”Det, som er virkeligt spændende ved at arbejde i vores branche for tiden, er, at markedet for AI og IoT for alvor er begyndt at modne. Det kan vi bl.a. mærke ved, at vi når ud til en langt bredere målgruppe end tidligere med vores produkter og services. Flere virksomheder, både private og offentlige, tager kontakt til os, fordi de kan se nødvendigheden af at implementere nye teknologier som AI og IoT, og vi ser virksomhedsledere investere i de nye teknologier for at forsøge at følge med udviklingen,” fortæller Thomas Martinsen.

Udviklingen inden for kunstig intelligens er et af de områder, som Thomas især forventer vil få betydning for deres forretning de kommende år. ”Kunstig intelligens kommer til at betyde meget – for alle virksomheder. Vi ved fra dialogen med flere af vores kunder, at mange virksomheder allerede har afsat penge til det og forventer en større transformation i de kommende år.”

Fremtidsplaner

Det er ikke kun blandt Bluefragments’ kunder, at udviklingen går stærkt. Internt har de selv udviklet sig fra at være en traditionel konsulentvirksomhed til at blive en strategisk sparringspartner for virksomheder, der ønsker at implementere nye teknologier, og de er i stigende grad selv begyndt at bygge produkter. På den lidt længere bane er visionen klar. ”Vi skal nå dertil, hvor vi er en forretning der er rent produkt-baseret, hvor vi agerer sparringspartnere med de virksomheder, som vi arbejder med,” understreger Thomas Martinsen.

Selvom Thomas og resten af teamet i Bluefragments arbejder i tech-feltet, er noget af det, som de glæder sig mest til i 2021 igen at kunne mødes fysisk. ”Vi kommer til at afholde en del online events her i foråret, men vi ser frem til, at det kan foregå fysisk. Man kan få folk til at forstå, hvad det handler om på en helt anden måde, når man sidder fysisk overfor hinanden; og så bliver man generelt bare meget mere inspireret af at mødes fysisk.”

Om Bluefragments

Bluefragments laver både cloud-baserede, IoT, og AI løsninger med fokus på design og usability. Kunder omfatter alt fra Bang & Olufsen til COWI, Halsnæs Forsyning, Odense Universitetshospital, m.fl.

Bluefragments er en del af Ørestad Innovation City Copenhagen (ØICC), hvor de bl.a. sidder med i Netværket for Innovation & Teknologi sammen med en række andre virksomheder bl.a. Dell Technologies, Rambøll, JT Denmark, Symbion, m.fl. Du kan læse mere om Bluefragments her.