Transportvaneundersøgelse – hvor grønne er Ørestads transportvaner?

Undersøgelsens sammenligningsområder

I januar 2019 trådte en arbejdsgruppe sammen bestående af By & Havn, Rambøll og Ørestad Innovation City Copenhagen (ØICC) for at undersøge transportvanerne i Ørestad. Ønsket var at finde ud af, hvor grønne transportvanerne i Ørestad egentlig er, taget i betragtning af, at bydelen er betjent af seks metrostationer, ligger tæt på Københavns centrum, har gode muligheder for cyklister og er tæt bebygget. For at kunne sammenligne transportvanerne inddrager undersøgelsen også data om Nordhavn, Vanløse, Amager Øst, Sydhavn, Gladsaxe og Solrød som sammenligningsområder.

Nu ligger resultaterne af undersøgelsen endelig klar, og disse underbygger blandt andet forventningen om, at tæt bebyggede byområder med nærhed til grønne transportmuligheder fører til grønnere transportvaner.

 

ØRESTAD: BEBOERE OG BYPLANMÆSSIGE FORHOLD

Undersøgelsens data viser flere interessante fakta om de udvalgte byområder og deres beboere. Her er et udpluk af datagrundlaget, der beskriver Ørestad:

Med en gennemsnitsalder på knap 30 år er Ørestad karakteriseret ved at have en ung beboersammensætning. Beboerne i Ørestad har en gennemsnitlig indkomst på ca. 250.000 kr., hvilket er godt 30.000 kr. højere end gennemsnittet for hele Københavns Kommune. Ørestad er derudover kendetegnet ved at der er et lavt bilejerskab bland beboerne. Blot 39 % af husstandene i Ørestad har bil til rådighed, hvilket er det næstlaveste bilejerskab blandt undersøgelsens byområder. Kun i den nyudviklede del af Sydhavn finder undersøgelsen et lavere bilejerskab.  

For så vidt angår de byplanmæssige forhold, er Ørestad bundet sammen af metroen, der forbinder bydelen med Københavns centrum og lufthavnen, og der løber cykelstier igennem hele byområdet. Ørestad er desuden præget af en tæt bebyggelse, hvor 89 % af boligbebyggelsen er etagebolig. Bydelen er udviklet med få parkeringspladser, som er placeret i parkeringshuse, og prisniveauet for parkering er relativt højt.

Overordnet inviterer Ørestad altså til at anvende grønne transportformer.

 

ER TRANSPORTVANERNE I ØRESTAD GRØNNE?

Undersøgelsen af transportvanerne for både beboere og indpendlere, bekræfter forventningen om, at der en høj anvendelse af grønne transportformer i Ørestad. De grønne transportformer, som er kollektiv transport, gang og cykel, anvendes på 63 % af beboernes ture. Her foretages 41 % med gang eller cykel og 22 % med kollektiv transport. Sammenlignes der med de øvrige byområder er Ørestad det tredje mest grønne område. I Vanløse, som er det næstmest grønne område, anvendes grønne transportformer på 64 % turene. Indre Nordhavn har med 85 % de absolut grønneste transportvaner blandt beboerne.

Ses der på indpendlingen er Ørestad det næst grønneste område blandt undersøgelsens syv udvalgte byområder. Her anvendes der grønne transportformer på hele 68 % af turene til arbejde i Ørestad. 42 % foretages ved gang/cykel og 26 % med kollektiv transport. Nordhavn har de grønneste indpendlere, hvor 81 % af turene foretages med grønne transportformer.  

Udover at underbygge forventningerne til transportvanerne i Ørestad, konkluderer undersøgelsen, at de tæt bebyggede og metrobetjente områder generelt, har højere anvendelse af kollektiv transport. Undersøgelsen peger derudover på, at prisniveauet for parkering regulerer transportvanerne for beboerne i et område indtil et vist indkomstniveau. Det betyder, at relativt højere parkeringsafgifter regulerer transportvanerne i områder, hvor der er lavere indkomster, da det her vil være en relativt større udgift at eje bilen. Dette rejser blandt andet spørgsmål om, hvorvidt man bør prioritere plads til parkering af biler, som ikke anvendes i de områder, hvor der er høje indkomstniveauer? Eller om det er muligt at udvikle byområder, som er indrettet til mere bæredygtige luksusgoder end biler?

Hvis du vil læse om transportvanerne i de seks øvrige byområder, som undersøgelsen inddrager, kan du læse hele rapporten HER.