Inden for journalistik er ’vox pop’ – ’folkets stemme’ – en populær genre, hvor en rundspørge på gaden giver indtryk af, hvad folk tænker om et givent emne. I Ørestad Insight introducerer vi nu ’vox prof’, hvor vi spørger forskellige professionelle om, hvordan Ørestads styrker og muligheder ser ud gennem deres professionelle briller.
Vi lægger fra land med to forskellige blik på Ørestad. Copenhagen Capacity, der tiltrækker udenlandske virksomheder til Danmark, bidrager med en international vinkel, og inmoma, som står for byudvikling gennem samskabelse, betragter Ørestad fra en byudviklingsvinkel.
GENNEM INTERNATIONALE ERHVERVSBRILLER
Asbjørn Overgaard, CEO i Copenhagen Capacity
"Ørestad er en ny bydel som er skabt i sammenhæng med det eksisterende, og det er løst rigtig fint. Hele den nyere del af Ørestad giver mulighed for at skabe nye, innovative og i stigende grad bæredygtige løsninger. Det er virkelig interessant at følge hvordan et reelt community udvikler sig."
Gør erhvervsarealer tilgængelige for de lokale
"Ørestad potentiale ligger nok i at arbejde videre med den sociale by, at fortsætte det arbejde, der allerede er godt i gang, med at åbne facaderne op og invitere beboere og gæster indenfor. Lade borgere være brugere af især fællesarealerne i de store kontorhuse uden for arbejdstid. Sikre at services til gavn for medarbejderne i kontorbygningerne også bliver til gavn for beboerne i området m.v.."
Community-følelsen er vigtig for at tiltrække erhverv
"Copenhagen Capacity er jo specialiserede i at tiltrække internationale virksomheder og udenlandsk arbejdskraft. Mange af de udenlandske virksomheder, vi tiltrækker, placerer sig i Ørestad, da det er nemt og bekvemt, tæt på lufthavnen, på Sverige og centrum. Så området er attraktivt pga. placeringen og gode faciliteter. Men der er behov for en endnu stærkere community følelse, som vi ser det i brokvarterene. Men naturligvis med et andet tvist pga. den større andel af erhverv. Men netop dette tvist er jo interessant, og jeg tror at der i dette samarbejde kan opstå noget virkelig attraktivt."
GENNEM EN BYUDVIKLERS BRILLER
Maria Degn, ejer og chefkonsulent i inmoma
Der findes ikke et område, som Ørestad i Danmark, og det alene gør Ørestad til noget helt særligt. Ørestad er skyline, store naturområder, æstetik/arkitektur og fremragende logistik. Men derudover er Ørestad også mangfoldighed og en særlig pionerånd. De fleste har en holdning til Ørestad, men knapt så mange har været her længe nok til at mærke bydelen og de mennesker, som er her. Her bor over 20.000 mennesker, og næsten lige så mange arbejder her. For slet ikke at tale om alle de gæster, som f.eks. benytter bydelens store hoteller, Royal Arena eller Fields.
Mere handelsliv giver stemning og relationer
Her er et helt enormt potentiale, hvis flere mennesker bruger mere tid og tager flere oplevelser med sig fra Ørestad, og ikke kun events eller særlige begivenheder. Derfor ligger der en mulighed i, at byens aktører går mere målrettet sammen om bydelens udvikling. Allerede nu er der mange netværk og samarbejder om konkrete aktiviteter, men der er et potentiale i at gå mere kontinuerligt sammen om bydelens udvikling.
Ud over det fysiske, grønne, events mv. er det helt indlysende at arbejde for, at handelslivet og det kommercielle liv langs byens gader øges i kvalitet og kvantitet. Handelsliv er og har altid været med til at give liv, stemning og relationer mellem mennesker. Her kan vi lære hinanden at kende og mødes i de små hverdagssituationer. Det er grobund for, at de, som arbejder og er gæster her, bliver nysgerrige og gerne vil opleve det særlige, som hersker i Ørestad.
Konkrete, synlige tiltag på tværs skaber momentum
Ingen kan udfolde potentialet alene. Det kræver et koordineret langt træk mellem grundejere, investorer, kommune, erhverv, foreninger, kulturliv, udviklere, uddannelsesinstitutioner, oplevelsesaktører mv. Samtidig er det min erfaring, at denne proces har stor gavn af, at der hurtigt sættes skub i konkrete handlinger, så man sammen oplever, at der sker noget, og at det kan lykkes. Det handler i den grad om at udnytte momentum og kommunikere til borgere, virksomheder, gæster og andre aktører, at NU sker der noget. OG der kommer til at ske meget mere. Så der skal fokus på at sætte de centrale aktører sammen og skub i konkrete handlinger på både lang og kort sigt.
Mht. handelslivet, så er GFS Ørestad allerede i 2022 gået sammen med andre gode aktører, såsom ØICC og KLP Ejendomme, om at styrke godt 20 små forretninger og butikker i Ørestad med kompetencer, som kan fremme dem digitalt med markedsføring, samarbejder og/eller lokale styrkepositioner. Men ud over, at der er potentiale og momentum i Ørestad, så er erhvervet også enormt presset for tiden pga. stigende energipriser og inflation, og det kalder på handling. Mange steder begynder forretninger at gå konkurs, og derfor gør man allerede nu en masse tiltag som forretningsudvikling, tilførsel af kompetencer, tværgående samarbejder og diverse analyse og strategiarbejder.
Det bliver spændende at se, hvad der kommer ud af det – både helt konkret for forretningerne, men også for bydelen. Kommer der skub i flere aktiviteter, nye og spændende koncepter? Og også at se, hvad næste skridt kunne være med at fremme bydelens kommercielle liv.