Vox Prof – Ørestad set gennem forskellige professionelle briller

Inden for journalistik er ’vox pop’ – ’folkets stemme’ – en populær genre, hvor en rundspørge på gaden giver indtryk af, hvad folk tænker om et givent emne. I Ørestad Insight bringer vi nu anden runde af ’vox prof’, hvor vi spørger forskellige mennesker om, hvordan Ørestads styrker og muligheder ser ud gennem deres professionelle briller.

I denne sæson skal vi høre fra en udviklingsdirektør og community-builder, som har blik for at skabe sociale sammenhænge, og fra en kreativ strategiker, der ser potentialet i Ørestads store linjer. Begge kommer fra VOLCANO Group, som ØICC arbejder sammen med i projektet Urban Insights Data Lab.

GENNEM EN COMMUNITY-BUILDERS BRILLER

Nicolai Sederberg Rottbøll, Udviklingsdirektør, VOLCANO Group

”Jeg synes, at der ligger en enorm styrke i, at Ørestad er en geografisk afgrænset og ny ”by i byen”, som samtidig huser alle de vigtige ingredienser for byinnovation, nemlig virksomheder, kulturinstitutioner, vidensinstitutioner, butikker, skoler og ikke mindst borgere.”

Danmarks mest oplagte Living Lab

”I en ny bydel som Ørestad er der en naturlig pionerånd og en interesse i at lære hinanden at kende, bruge hinanden, samarbejde og skabe noget sammen. Og det er jo netop i krydset mellem aktører – på tværs af kompetencer, tænkning og organisationer – at innovation og udvikling opstår.

På den måde tænker jeg også, at Ørestad er et af de mest oplagte Living Labs for byudvikling i Danmark. Tænk hvis Ørestad var det sted i Danmark (eller Europa), hvor virksomheder, beslutningstagere, byplanlæggere og arkitekter tog til for at teste og demonstrere koncepter, teknologier, bæredygtig byudvikling, brugeroplevelser og offentligt-privat-academia samarbejde? Det tror jeg virkelig vil kunne skabe endnu mere samhørighed i Ørestad – og gøre Ørestad endnu tydeligere på verdenskortet.”

Hvor er karrusellerne og gademusikanterne?

”Når jeg går en tur gennem Ørestad, er det første, jeg tænker, at der er enormt uudnyttet potentiale for cafeliv, kaffebarer, karruseller, legepladser, blomstertorve, pandekagevogne, gademusikanter og andre oplevelser i bybilledet. Mange facader er ’lukkede’, og jeg tror, at man kunne opnå enormt meget mere liv og glæde i Ørestad, hvis man åbnede nogle af facaderne op, fik flere små butikker, caféer, restaurationer og ’strøg’ uden trafik.

Man kunne for eksempel lukke et par gader af og omdanne dem til pladser med rum til leg, boulebane, kaffe, gadekoncerter osv. Ørestad kunne efter min mening være lidt mere ’uperfekt’. For det er tit det skæve og overraskende, der gør en by spændende og attraktiv. Muligheden for at drikke en kop kaffe på vandet under metrobroen eller muligheden for at gå forbi den spontane gadeudstilling eller loppemarked på vej hjem fra arbejde kunne gøre hele område meget mere levende – og dermed mere attraktivt for alle.”

What if…?

”Jeg synes, at det kunne være enormt sjovt at lave en såkaldt ’What If...’-proces med Ørestad. What-if tilgangen bygger på, at ’hvis man kan forestille sig det, kan man skabe det’. Det er en metode til at få folk til at frigøre deres fantasi og forestille sig, hvordan Ørestad ser ud om fx 20 år. Ud over de mange idéer og fantasier man kunne indsamle om fremtidens Ørestad, ville What-if-tilgangen inkludere en proces og en diskussion og om, hvad der skulle til for at opnå drømmen om fremtidens Ørestad, hvilke barrierer der er, og hvordan disse barrierer kan overkommes."

GENNEM EN KREATIV STRATEGIKERS BRILLER

Natascha Engelbrecht, Creative Strategist, VOLCANO Group

”For mig ligger Ørestads styrker i emner som kontraster, store formater og funktionalitet. Det er en moderne bydel, som er bygget på strategier fra byudvikling i USA, der ikke er så vante i ”lille” København. Det handler om de store rum og den nemme tilgang via offentlig transport.”

En bydel med store formater

”Jeg mener at styrken kunne ligge i netop dette emne: store boulevarder med store bygninger og kæmpe foyerer, der alt sammen er forbundet til resten af København langs en lige strækning via metroen. Det er en by med plads, muligheder og de store drømme, og det skal styrkes, så besøgende vil tage metroen dertil som en destination, eller så turister fra lufthavnen tager Ørestad som første stop.

Pladsen og kontrasterne skal udnyttes med innovative tendenser og nye forståelser for dynamikker i Københavns byliv. Det skal dog stadig spille sammen med den strategi, der i begyndelsen blev lagt for området, så bydelen ikke får påduttet en væremåde, den ikke passer til. Der skal ikke gøres modstand mod det, der er, men udvikles videre på de idéer, der har formet byen. Måske en mere dybdegående research ned i amerikanske byer og udvikling med fokus på “de store formater” og ”nem tilgang” – stadig med forståelse for den kontekst, der bliver udviklet i, og hvilke brugere, der bliver udviklet til.

For mig ligger der et uudnyttet potentiale i at gøre tilbuddene større og vildere; der er pladsen til det. De store kæder og kulturelle institutioner kunne at lave nogle flagship projekter, der også læner sig op ad alt det, der sker inde i Field’s og de større kulturelle institutioner, der findes i bydelen.”

Små rum med store udsigter

”Hvis jeg skulle få Ørestads potentiale til at udfolde sig yderligere, ville jeg se på tomrummene mellem bygninger og søge om tilladelse til, at nye projekter kunne tage form, både i samspil med beboere og dem, der sidder på kontoerne. Derudover kunne det være smart at se mod de store kulturelle enheder og institutioner, der er på området. Hvordan ville de udnytte de områder, hvis de fik pladsen? Skab noget, der er ekstra! Skab noget, vi ellers ville tage til andre storbyer for at opleve!

I kontrasten mellem bygningerne og naturen ville jeg arbejde på at skabe flere mindre og intime rum, der er relaterbare for menneskets størrelse, og ophøje vidderne og udsigterne fra de rum. Stadig med fokus på at skabe nogle anderledes oplevelser. Tænkt stort, tænkt lokalt og giv plads til det uventede!”