Medlemskredsen udvides med virksomhed, der vil introducere smart city til Ørestad

Smart City Insights, et rådgivende konsulentfirma, der har eksisteret i godt fire år, er nyeste medlem af ØICC. Virksomheden blev startet af direktør Peter Bjørn Larsen, der har mere end 13 års erfaring med større internationale smart city projekter. Peter har bl.a. meldt sig ind i ØICC, da han ser et stort potentiale i Ørestad i forhold til at samarbejde med bydelens andre tech-aktører omkring udvikling af værdiskabende smart city projekter lokalt i bydelen.

Hvad er Smart City Insights for en størrelse?

”Vi hjælper den offentlige og private sektor med at konkretisere og implementere smart city konceptet. Før Covid-19 arbejdede vi 80% i udlandet, og har haft projekter i USA/Canada, Riyadh/Dubai, Australien, Japan/Sydkorea, Indien, Norge, Finland, Storbritannien og mange flere steder, men vi arbejder også i Danmark med alt fra ministerier, klyngeorganisationer, kommuner og private virksomheder,” fortæller Peter Bjørn Larsen.  

Nyhed 5 - Nyt medlem 02.jpg

”Vi er specialiserede i smart city implementering og dertilhørende forretningsmodeller og organisationsstrukturer, samt data-økosystemer, hvor vi har et meget stort indblik i datakilder og nye typer af partnerskaber.

”Derudover har vi et stort fokus på bæredygtighed og har mange projekter om digital grøn omstilling, cirkulær økonomi og klimatilpasning, alle med fokus på hvordan data og teknologi kan anvendes på intelligente måder for at opnå resultater. Vi har mange samarbejdspartnere, fra de helt store som Hitachi, IBI Group og Mastercard til en lang række mindre virksomheder med smart city ekspertise i alle afskygninger,” fortæller Peter Bjørn Larsen.  

Samarbejdsmuligheder i Ørestad

Peter har selv boet i Ørestad Syd i 12 år og har derfor et indgående kendskab til bydelen.

”Vi ser et kæmpe potentiale til at anvende Ørestad som eksperimentarium for urbane smart city løsninger, da vi jo har alt. Dette handler ikke kun om teknologi, men også at afprøve forskellige initiativer og måle, hvad det fører til.

”ØICC har nogle interessante organisationer, som vi mener, kan få stor glæde af den indsigt, et sådant projekt kan tilvejebringe. Derudover er der mange virksomheder og organisationer, som kan bidrage til løsningerne i et urbant perspektiv. ITU, Ørestad Gymnasium og skolerne kan få mange spændende projekter hvis bydelen bliver et testområde. Vi har også en masse opstartsvirksomheder, som har eller kan udvikle nye løsninger, og større virksomheder, som også har masser af løsninger. Alt dette skal opbygges strategisk og med fokus på, at Ørestads borgere og virksomheder får noget ud af det, men også med et eksportøjemed,” understreger Peter Bjørn Larsen.

Tilknytningen til Ørestad

”Jeg flyttede til Ørestad Syd i 2009 og bor i Stævnen. Min yngste datter Zara er den første, der blev født i bydelen. Så jeg har fulgt udviklingen i syd siden dag ét, og begge mine børn (Zara og Elena) går på Ørestad skole. Jeg har derudover startet en vin løbeklub med min gode ven Ulrik, som også bor i Ørestad Syd. Det er en social løbeklub, hvor vi løber/går 5 km hver lørdag kl. 14, men det vigtigste er at skabe sociale relationer blandt beboerne og støtte Thorsteinsson’s Vinbar, som jo lidt er som Sams Bar,” fortæller Peter Bjørn Larsen.    

Smart City Insights

Vil du vide mere om Smart City Insights kan du læse med her.

Nyhed 5 - Nyt medlem 03.PNG

Kom til konference om fremtidens digitale arbejdsplads

Et år med corona har stillet store krav til vores egen og vores virksomheders forandringsparathed samt evne til at skabe de gode rammer for et nyt, online arbejdsliv. Nu er mange igen tilbage på arbejde, men hvad er det for vigtige erfaringer og nye tilgange, som vi med fordel kan tage med videre? Og hvad skal vi være opmærksomme på som ledere og medarbejdere?

Det stiller vi skarpt på d. 23. september, hvor en række eksperter og praktikere deler viden og erfaringer. Christian Ørsted, forfatter til Livsfarlig Ledelse og Fatale Forandringer, vil rette fokus mod, hvordan vi skaber en organisation, der faktisk er klar til forandringer og kan rumme, når det uforudsigelige rammer.  

Lise Dahl Arvedsen, Ph.D. og partner i Augmenti vil bringe ledelsesaspektet i spil og stille skarpt på, hvordan vi skaber de gode rammer for arbejdslivet, når det rykker ind i det virtuelle rum. Og så laver vi to deep dives ned i praktiske cases fra hhv. Hjerteforeningen og Rambøll. Se hele programmet og tilmeld dig her.

Nyhed 4 - HR konference alle oplægsholdere.PNG

Hvad skal man glæde sig til?

Vi har talt med to af konferencens oplægsholdere, Louise Dinesen, erhvervspsykolog og autoriseret arbejdsmiljørådgiver i Dinesen & You, og Lise Dahl Arvedsen, Ph.D. og partner i Augmenti om, hvad de ser mest frem til ved konferencen, og hvad de håber, at deltagerne vil tage med hjem.

”Covid-19 har fungeret som en ’disruption’ i forhold til måden, vi samarbejder på – en samarbejdsform der har sine rødder i industrialiseringen for 150 år siden. Nu har vi muligheden for at gentænke vores måde at samarbejde og lede på, hvor vi, med hjælp fra teknologien, kan skabe et mere fleksibelt og holdbart arbejdsliv,” fortæller Lise Dahl Arvedsen, der især glæder sig til at sætte fokus på, hvilken rolle lederen har i den transformation vi står overfor.

”Lederen skal være med til at skubbe agendaen, så virksomhederne netop kan skabe værdi gennem holdbarhed i arbejdslivet. Diskussionerne i denne post-corona tid bør ikke bare være centreret om spørgsmålet om to eller tre hjemmearbejdsdage, men derimod om spørgsmål om hvordan vi kan flytte os ind i en fremtid med mere fleksibilitet, bedre holdbarhed og en øget ligestilling,” understreger hun.

Hvad kan man tage med hjem fra konferencen?
Vi er alle sammen forskellige, og jeg håber derfor, at deltagerne bliver inspirerede til at arbejde videre med et bære- og levedygtigt arbejdsmiljø hjemme i egne organisationer. Sommetider er det ny læring fra en konference, eller små greb som kan gøre betydningsfulde forskelle, når man kommer hjem. Konferencens styrke er, at den både rækker ind i forskning, praksis og i vigtige perspektiver for bl.a. psykologisk tryghed og hele måden at forstå menneskets møde med forandringer på. Og forandringer har vi i den grad haft det sidste år,” understreger Louise Dinesen.

Noget af det, som Louise Dinesen især glæder sig til at tale om er, at vi skal huske, at mennesker i bund og grund stadig bare er mennesker, også selvom vi rykker digitalt.

Nyhed 4 - HR konference Louise Dinesen.jpg

”Vi må ikke tro, at verden nu er helt anderledes, og at vi skal gøre en masse nyt. I stedet skal vi tænke i, at vi i arbejdslivet bliver ved at gøre det, der understøtter liv - også selvom vi nu lever i en digital og hybrid verden. Jeg ser frem til at fortælle, hvordan vi har arbejdet med det at understøtte liv, og om de værdighedsproducerende fællesskaber på afstand.”

Skal du med til konferencen? Så sæt kryds i kalenderen d. 23. september kl. 08.30 – 13.00 og reserver din billet her.

PROGRAM

08.30-09.00: Registrering og let morgenmad

09.00-09.05: Velkommen ved Lena Kjær, HR director i Rambøll og Sophie Witzke, sekretariatsleder i ØICC

09.05-09.45: Den forandringsparate organisation. Forandringer er uundgåelige. Hvordan skaber vi en organisation der er klar til det uforudsigelige? Og er medarbejdernes modstand mod forandring en myte? Christian Ørsted, forfatter til Livsfarlig Ledelse og Fatale Forandringer

09.45-10.00: Pause

10.00-10.45: Drop distanceledelse – det handler om virtuelt nærvær. Ledelse sætter tonen og rammerne på arbejdspladsen. Hvad gør vi for at skabe gode rammer for arbejdslivet – også når det rykker ind i det virtuelle rum? Lise Dahl Arvedsen, Ph.D. og partner i Augmenti

10.45-11.15: Case Deepdive: Hvordan Rambøll har digitaliseret deres onboarding-proces af nye medarbejdere under corona og læringer her fra v. Lena Kjær, HR Director i Rambøll Danmark

11.15-12.00: Valgfri arbejdstid, arbejdssted og brug af omsorgsdage, kan man det? Om arbejdet med den grænseløse og digitale arbejdsplads i praksis, og om psykologien bag det hele. Hjerteforeningen fortæller i samarbejde med deres eksterne erhvervspsykolog om erfaringerne før, under og efter det skelsættende forsøg med at sætte arbejdspladsen fri.

Hjerteforeningen v. Direktør Anne Kaltoft og HR udviklingskonsulent Stine McBean Larsen

Louise Dinesen, Erhvervspsykolog og autoriseret arbejdsmiljørådgiver, Dinesen & You

12.00-12.05: Tak for i dag

12.05-13.00: Netværk og frokost

Konferencen er gratis at deltage i og henvender sig til alle, der er interesseret i forandringsledelse, online ledelse og udfordringer/muligheder ved det digitale arbejdsliv, og er relevant for såvel ledere/HR-chefer som medarbejdere. Konferencen er lavet i samarbejde mellem Rambøll og ØICC.

ØICC inviterer til direktørfrokost

Det glæder os for første gang i ØICC’s levetid at kunne invitere alle medlemmer til direktørfrokost d. 26. august. Frokosten er en unik anledning til at møde bestyrelsen og de andre ledere fra partnerskabets medlemsvirksomheder og -organisationer i uformelle rammer og knytte stærkere relationer til hinanden. Relationer, der kan være med til at styrke aktiviteterne i ØICC og knytte an til nye samarbejder.

Et af ØICC’s formål er at fremme udviklingen af Ørestad som grønt innovationsdistrikt, så bydelen bliver et endnu bedre sted at bo, bedrive virksomhed og besøge. Til frokosten har vi derfor inviteret beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard fra Københavns Kommune til at fortælle om kommunens visioner for bydelen under overskriften “Unlocking the full potential of Ørestad”.

Frokosten finder sted i hyggelige og afslappede omgivelser på den nye rooftop restaurant og bar ZOKU. Har du endnu ikke været forbi dér, kan vi varmt anbefale at gøre det. ZOKU ligger lige bag DR Byen i August Schade Kvarteret i Ørestad Nord.

Nyhed 2 - Zoku 08.jpg

Ny sekretariatsleder i ØICC

I juni måned er Sophie Witzke tiltrådt som sekretariatsleder i ØICC. Det sker efter, at ØICC’s tidligere direktør Carolina Benjaminsen pr. 1. februar 2021 fratrådte sin stilling, da hun havde fået et nyt job. Sophie har de seneste måneder været konstitueret leder af sekretariatet, og bestyrelsen har nu besluttet at gøre hende til sekretariatsleder. Sammen med projektleder Catharina Høgdal vil hun fremover varetage driften af ØICC, betjene foreningens bestyrelse og medlemmer og videreudvikle ØICC’s profil og aktiviteter.

”Jeg er utroligt glad for at få muligheden for at lede ØICC’s lille men ambitiøse sekretariat og for sammen med min dygtige kollega, Catharina, at bygge videre på det solide grundlag, der allerede er skabt i foreningen. Især glæder jeg mig til samarbejdet med ØICC’s medlemskreds og bestyrelse, og til at sætte konkrete initiativer i gang, der kan styrke en bæredygtig by- og erhvervsudvikling af Ørestad,” siger Sophie Witzke.

Nyhed 2 - Ny sekretariatsleder 02.jpg

”Vi er i bestyrelsen utrolig glad for at Sophie Witzke har takket ja til jobbet som sekretariatsleder,” udtaler Søren Brøndum, direktør i Rambøll Byggeri og formand for ØICC’s bestyrelse. ”Vi har i bestyrelsen fuld tillid til, at Sophie sammen med Catharina Høgdal kan få foreningen i den rigtige retning og få sat gang i nogle gode projekter til gavn for foreningens medlemsvirksomheder, og som i øvrigt kan komme hele Ørestad til gode.”

Sophie er uddannet cand.mag. og har tidligere været innovationsspecialist og kurator. Hun har været ansat i ØICC siden februar 2019, hvor hun har været projektleder på en række projekter i foreningen.

Kom til festligt cykeltopmøde og præmieoverrækkelse

Som kulmination på ØRESTAD CYKLER TIL ARBEJDE, inviterer ØICC til cykeltopmøde og præmieoverrækkelse, hvor vi kårer vinderne af bydelsdysten. Vi har inviteret tidligere professionelle cykelrytter og sportsdirektør Brian Holm til at overrække præmier sammen med adm. direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam.

Ud over præmieoverrækkelsen kan du også høre om Cyklistforbundets nye erhvervscykelordning, der kan gøre det mere attraktivt for medarbejderne at tage cyklen. Københavns Kommune vil ved samme lejlighed fortælle om den nye supercykelsti i Ørestad, som er på vej, og som vil gøre det endnu sjovere at cykle gennem bydelen.   

Program og dato TBA

De sidste detaljer i programmet er ved at falde på plads og offentliggøres snart. Arrangementet forventes at blive afholdt i starten af juni. Du kan holde dig opdateret her.

 

Læs også

Tilmeld jer ØRESTAD CYKLER TIL ARBEJDE

Kalder alle bilister: prøv en el-cykel gratis i en måned

Gratis cykeltjek og morgenkaffe ved Islands Brygge metrostation

Gratis cykeltjek og morgenkaffe ved Islands Brygge metrostation

Igen i år står ØICC og Miljøpunkt Amager klar sammen med dygtige mekanikere og giver gratis cykeltjek til dem, der kommer forbi Islands Brygge metrostation d. 7. maj 2021, kl. 07.30 – 09.30. Så trænger din cykel til at få smurt kæden, strammet gearene og blive set efter, så sæt kryds i kalenderen og kom forbi.

Vi sørger for god afstand og gratis morgenkaffe. Ses vi?

  • Dato: d. 7. maj 2021

  • Tidsrum: kl. 07.30 – 09.30

  • Sted: Islands Brygge metrostation

Cykel pitstop Miljøpunkt Amager_01.jpg

Kalder alle bilister: prøv en el-cykel gratis i en måned

Har du langt til arbejde? Og kunne du godt tænke dig at skifte bilen ud med en el-cykel? Så har du nu muligheden for at prøve det af og se, om det er noget for dig. Og endda helt gratis.

I samarbejde med Københavns Kommune, giver vi i år i forbindelse med ØRESTAD CYKLER TIL ARBEJDE en håndfuld medarbejdere i Ørestad mulighed for at låne en el-cykel i hele maj måned.

Hvad skal der til for at få stillet en el-cykel til rådighed?

Vi fordeler cyklerne efter først-til-mølleprincippet, og der er følgende krav for at kunne låne en el-cykel:

  • Du tager normalt bilen til arbejde mindst tre dage om ugen

  • Du har 5 km eller mere til arbejde

  • Du er klar på at cykle til arbejde i maj måned

  • Du deltager i ØRESTAD CYKLER TIL ARBEJDE

  • Du har lyst til at dele din pendlerhistorie til inspiration for andre

Lyder det som dig? Så skriv en mail til mr@oicc.dk, om at du gerne vil have en el-cykel stillet til rådighed i maj. Så kontakter vi dig.

Positive erfaringer fra tidligere forsøgsordninger

Målet med at stille el-cykler til rådighed i forbindelse med ØRESTAD CYKLER TIL ARBEJDE er selvfølgelig at inspirere folk til nye transportvaner ved prøve et alternativ til bilen af. Men virker det?

”Erfaringer fra lignende indsatser i supercykelstisamarbejdet har vist, at det at stille el-cykler til rådighed i en begrænset kampagneperiode, kan give folk lyst til at ændre deres transportvaner. Fremfor traditionelle kampagner, der nøjes med at informere om de mange fordele ved at cykle, giver dette tiltag mulighed for at fokusere på de mange lavpraktiske ting i hverdagen, der skal gå op, for at man kan skifte bilen ud med cyklen. For mange viser det sig, at når de først har vænnet sig til det, ønsker de ikke at pendle i bil, og køber selv en el-cykel eller racercykel. Selvom cyklen er et populært transportmiddel i Københavns Kommune, kan vi se, at den især bruges på kortere distancer. El-cykler kan gøre cyklen til et konkurrencedygtigt alternativ til bilen på mellemlange afstande,” fortæller Marie Kåstrup, programleder i Københavns Kommunes cykelprogram.

Forbedring af Ørestads cykelnet på vej

I ØICC er vi meget glade for samarbejdet med Københavns Kommune og beslutningen om at bakke op om bydelsdysten i Ørestad. Og det er ikke den eneste indsats, som Kommunen har planlagt i Ørestad.

”Der er planlagt en kommende forbedring af cykelinfrastrukturen i området, hvor en ny supercykelsti vil forbedre fremkommeligheden for cyklister på Ørestads Boulevard. Ved at lave målrettede tiltag mod borgere og virksomheder i forbindelse med planlagte infrastrukturforbedringer, kan vi sikre, at mange flere bliver klar over de forbedrede forhold. Vi håber, at vores erfaringer i Ørestad på sigt kan opskaleres til andre bydele, hvor der ligeledes er en stor koncentration af arbejdspladser og nye tilflyttere, og hvor cykelinfrastrukturen opgraderes,” forklarer Marie Kåstrup.

Læs også

Tilmeld jer ØRESTAD CYKLER TIL ARBEJDE

Gratis cykeltjek og morgenkaffe ved Islands Brygge metrostation

Kom til festligt cykeltopmøde og præmieoverrækkelse

Tilmeld jer ØRESTAD CYKLER TIL ARBEJDE

Om to uger går startskuddet til Cyklistforbundets forårsklassiker VI CYKLER TIL ARBEJDE. Og igen i år betyder det dobbelt op på præmier og spas for alle de hold, der cykler med i Ørestad. I samarbejde med Cyklistforbundet inviterer ØICC nemlig alle virksomheder i Ørestad til at deltage i den lokale bydelsdyst ØRESTAD CYKLER TIL ARBEJDE, hvor det er gratis at være med, når først man er tilmeldt VCTA.

Præmier

Vi dyster ikke kun om lokal ære, men også om fede præmier sponsoreret af lokale aktører i Ørestad, der giver deltagerne på vinderholdene noget at samles om og lave sammen:

Nyhed 1 - fredagsbar.jpg

3X mobil fredagsbar for hele holdet på Fælleden eller andet sted. Fredagsbaren er delvist sponsoreret af Bilka. Vinderne findes i vores tre hoved-konkurrencer:

  • Bedste hold på distancen

  • Bedste holdnavn

  • Ørestads cykelhelt.

    Læs mere om, hvordan I vinder her.

Ugekonkurrencer, hvor vi ved lodtrækning blandt alle tilmeldte hold finder en ny vinder hver uge:

Ikon 04.PNG

Lækre vaffelis fra Moo Moo’s Isbar

Ikon 01.PNG

Kulørte donouts fra Flying Donuts

Ikon 03.PNG

Kaffe og kage fra Café Nabo

Ikon 02.PNG

Kaffe og kage fra Det Lille Desserthus  

Sådan deltager I 

  1. Meld jeres kollega-hold til VI CYKLER TIL ARBEJDE senest 26.aprilvcta.dk

  2. Send en mail til mr@oicc.dk med holdnavn og deltagere - så bliver I også tilmeldt ØRESTAD CYKLER TIL ARBEJDE. I kan være mellem 2-16 deltagere på et hold.

Hvorfor cykle med?

”I et år hvor julefrokoster og fredagsbare er aflyst, er der endnu større grund til at cykle med. Kampagnen styrker nemlig ikke kun sundheden men også fællesskabet og humøret, fordi det giver kollegaer mulighed for at dele en fælles og sund aktivitet i hverdagen – uanset, om de skal holde afstand eller ej. Kollegaer, der arbejder hjemmefra, kan også sagtens cykle med. VI CYKLER TIL ARBEJDE kan i år fejre sit 25 års-jubilæum og har måske aldrig været mere relevant,” fortæller projektleder i Cyklistforbundet og tovholder på VI CYKLER TIL ARBEJDE-kampagnen Sidsel Friis Marxen.

Derfor er vi i ØICC også utroligt glade for samarbejdet med Cyklistforbundet om Ørestads bydelsdyst. Vi håber, at den kan være med til både at bakke op om de grønne transportvaner og styrke sammenholdet blandt Ørestads mange arbejdspladser og medarbejderfællesskaber, der trænger til noget sjovt at samles om.

”Det er altid bedre at være to om samme gode sag. Derfor er vi hos Cyklistforbundet begejstrede for vores samarbejde med ØICC. Bydelen er jo kendt for at huse mange virksomheder, så vi håber, at samarbejdet kan få endnu flere op på cyklerne til og fra arbejde i maj, men også når kampagnen er slut.  De lokale virksomheder er tilmed så heldige, at de deltager i to inspirerende og sjove kampagner på en gang, hvilket forhåbentlig er med til at øge motivationen,” fortæller Sidsel Friis Marxen.


Op på cyklerne Ørestad!

Det cykler igen for Ørestad

Efter sidste års store succes, hvor mere end 500 medarbejdere fra Ørestad cyklede med og mod hinanden, gentager vi til maj ØRESTAD CYKLER TIL ARBEJDE. Det er anden gang, at Ørestad er med i VI CYKLER TIL ARBEJDE-kampagnen, hvor vi udmærker os ved at være Danmarks første og eneste bydel, som deltager. Og i år er der om muligt endnu mere grund til at trække i cykeludstyret. Kampagnen er nemlig ikke kun god for miljøet, humøret og fysikken, men også for fællesskabet og holdånden på arbejdspladsen og i bydelen. Og det er ekstra vigtigt i år, hvor mange har arbejdet hjemmefra, og der ikke har været mange fælles aktiviteter at samles om.

Skal I være med?

Har du og dine kollegaer Ørestads sejeste cykelhold? Så tilmeld jer bydelsdysten, ØRESTAD CYKLER TIL ARBEJDE, der er en del af Cyklistforbundets landsdækkende kampagne, VI CYKLER TIL ARBEJDE. I hele maj måned kæmper vi mod konkurrenter og kollegaer fra bydelens virksomheder om at blive Ørestads bedste cykelhold. Der er både lokal ære og gode præmier på spil. Ud over ugentlige konkurrencer, dyster vi i tre hovedkategorier, som du kan læse mere om her:

  • BEDSTE HOLD PÅ DISTANCEN

    I denne kategori handler det om tilbagelagte kilometer. Her gælder det om at komme op på sadlen og cykle mest muligt til og fra arbejde i september måned. Omveje og indlagte cykeludflugter tæller også. Og arbejder du hjemmefra, regner du bare turen rundt om blokken med. Det hold, som gennemsnitligt cykler flest kilometer per person, kåres som Ørestads supercyklister.

  •  BEDSTE HOLDNAVN

    Det er ikke kun de gode ben, vi fejrer i bydelsdysten. Sproglig opfindsomhed hører i den grad også med til cykelsporten, tænk bare på Jørgen Leth. Derfor leder vi i denne kategori efter Ørestads bedste holdnavn. Her er det kun fantasien der sætter grænser. Dog lægger vi vægt på, at navnet er originalt, kreativt og sjovt. Vi glæder os til at læse jeres bud!

  •  ØRESTADS CYKELHELTE

    Hvis vi kunne, ville vi fejre alle deltagende hold, for en måned på cyklen er ikke uden regn, punkteringer og (i Ørestad) permanent modvind. I er derfor alle cykelhelte for dag efter dag at hoppe i sadlen. Vi finder vinderen af denne kategori ved at trække lod mellem alle tilmeldte hold. Og for hver dag man cykler, ryger der et ekstra lod i puljen , som gør chancerne for at vinde endnu bedre.

I år vil holdene løbende kunne følge deres placering i Ørestads-klassementet på ØICC’s hjemmeside. Derudover, har Cyklistforbundet introduceret en ny funktion, hvor man kan udfordre konkurrerende cykelhold og holde øje med hinanden. Man kan derfor sagtens sikre sig en intern håneret, selvom man måske ikke står til at vinde den gule førertrøje i det store klassement, og det giver os, der er motiveret af god gammeldags konkurrence, lidt ekstra at cykle for.

Ugekonkurrencer

Det er ikke kun de tre hovedpræmier, der er på spil, når maj måned går i gang. Hver uge trækker vi nemlig lod blandt alle tilmeldte Ørestadshold bl.a. om lækre præmier sponsoreret af Ørestads lokale caféer og restauranter.

Sådan deltager du

Alle kan deltage i den nationale kampagne VI CYKLER TIL ARBEJDE, men for at være med i ØRESTAD CYKLER TIL ARBEJDE skal jeres virksomhed enten være placeret i Ørestad eller være medlem af ØICC. Er I det, og kunne I tænke jer at få dobbelt op på spas og præmier, samt have muligheden for at blive kåret til Ørestads sejeste cykelhold, så tilmeld jer ØCTA. Det gør I på følgende måde: 

  1. Tilmeld jer Cyklistforbundets kampagne VI CYKLER TIL ARBEJDE her. Det koster 75 kr. per person, og I kan være mellem 2 og 16 kollegaer.

  2. Skriv en mail til projektassistent i ØICC, Mathias Rassing, på mr@oicc.dk med holdnavn og deltagere, og hvilken virksomhed I kommer fra.

Forvist til hjemmekontoret? Du kan stadig være med

Hvordan verden ser ud til maj, det er stadig uvist. Men er du fortsat forvist til hjemmekontoret til den tid, kan du sagtens cykle med alligevel. VI CYKLER TIL ARBEJDE har allerede udarbejdet gode guides til, hvor du kan cykle hen, og til hvordan du opretholder gejsten og fællesskabet med kollegaerne på dit hold. Du finder guiden her.

Aktivitet til din påskeferie: (Gen)opdag kunsten fra Kongens Nytorv til Ørestad

Påskeferien er lige om hjørnet, og med et par fridage i udsigt er det en oplagt anledning til at tage familie og venner under armen og genopdage din by. Og hvorfor ikke med kunsten, der omgiver os, som centrum? Fra på fredag kan du hoppe på cyklen eller tage metroen og opleve kunsten på ruten fra Kongens Nytorv til Ørestad gennem ni små film eller Kunsthistorier, som er overskriften på projektet, som kunsthistoriker Julie Tvillinggaard står bag. Vi har talt med hende om hendes idé og inspiration til Kunsthistorier, og hvad man kan glæde sig til at opleve på ruten.

Idéen bag Kunsthistorier

Byrummene i København er fyldt med kunst og kultur, der ganske gratis og lige udenfor vores dør venter på at blive set og oplevet. Med Kunsthistorier inviteres københavnerne og de besøgende i byen til at tage på tur og opleve et udsnit af byens kunst med både gamle og nye værker.

Nyhed 2 - Kunsthistorier_01.jpg

”Kunsthistorier udfolder den kunst, der omgiver os i vores hverdag, hvis vi tillader os selv at bemærke den. Værkerne står der, men hvordan skal vi gå til dem? Kunsthistorier får os til at kigge anderledes på værkerne, lader os drømme med, gå på opdagelse i dem og måske stille nye spørgsmål,” forklarer Julie Tvillinggaard.

Filmene har en let drømmende karakter, og er nok ikke som nogen anden kunstguide, du ellers har oplevet.

”Jeg havde lyst til at udfordre kunstformidling som genre. Hvordan kan den i sig selv være sjov, men samtidig oplysende? Så kom jeg på idéen om at drømme værkerne og give dem en fortælling. Det blev til de ni film eller kunstdrømme, som alle har et underliggende spor af viden. Filmene giver en lille smag på kunstens sprog, med mulighed for fortolkning. Der er jo ikke kun én måde at gå til et kunstværk på, så jeg håber at denne anderledes form vil give folk mulighed for at drømme med og få tankerne på afveje,” fortæller Julie Tvillinggaard.

Sådan foregår det

Du kan tilgå de ni små kunsthistorier enten fra din instagram via profilen kunst.historier, eller i din browser ved at følge linket her. Man kan følge ruten fra start til slut, eller blot gå på opdagelse i værkerne i sit nabolag. Man kan vælge at se filmene hjemmefra og planlægge en rute efter værkerne, som man vil se, eller bare slå op når man står ved dem.

Kunsthistorier har fået sin egen Instagramprofil, hvor historierne løbende bliver delt. Den bliver lanceret fredag den 26. marts 2021.

Nyhed 2 - Kunsthistorier_03.jpg

Hvad kan man glæde sig til at opleve på ruten?

”Jeg synes, at vi har fået en god bredde på værkerne. Fra spritny samtidskunst i Byparken i Ørestad til Nordeuropas første Rytterstatue på Kongens Nytorv. Det er nok næsten det, jeg vil fremhæve. Kunst er mange ting, og forskellige genrer påvirker forskelligt. Hvis vi sammenligner med musik, forventer vi ikke, at et stykke komponeret i 1688 har samme opbygning, som et stykke musik skrevet i 2021. Eller at rap nødvendigvis har samme målgruppe som dansk top. Det samme gælder for billedkunsten, her er også forskellige genrer. Kunsten skal ikke læses ens, og vi må godt påvirkes forskelligt. Det kan jo starte den gode samtale,” fortæller Julie Tvillinggaard.

Hun understreger, at Kunsthistorier er for ”alle nysgerrige turister – i egen by eller som gæst – der har lyst til at gå på opdagelse i vores smukke by og undre sig lidt. Filmene er produceret i et sprog, der gerne skulle være til at gå til på tværs af aldersgrupper.”

Og det er ikke kun kendskabet til selve værkerne, der udfoldes på ruten. Man får også et indblik i identiteten i de områder, som man føres igennem.

”Jeg er selv blevet vildt begejstret for at møde den særlige Ørestadsånd og de dedikerede beboere, der virkelig føler et tilhørsforhold til deres by med et engagement for udviklingen og kunsten i deres bydel,” fortæller Julie Tvillinggaard om sin oplevelse med at skabe filmene.

Kort om projektet

Kunsthistorier lanceres onsdag d. 24. marts 2021 og er en del af projektet Tourism Moves, som ØICC, Wonderful Copenhagen, By & Havn, Metroselskabet, HORESTA og Københavns Kommune står bag, og som er støttet af Erhvervsfremmebestyrelsen. Du kan læse mere om Tourism Moves her.

Om Julie Tvillinggaard Bonde

Julie Tvillinggaard Bonde er kunsthistoriker og art advisor hos · AiR · (Art In Reality). · AiR · arbejder i mødet mellem kunst og hverdagsliv som kurator, producent og formidler.

Julie har særligt fokus på de steder, hvor vi færdes til daglig - på (hjemme)kontoret, i receptionen, i og i det offentlige rum. Med andre ord steder, hvor vi skal leve med kunsten fremfor at besøge den. 

Du kan læse mere her.

Medlemskredsen udvides med nogle af Danmarks dygtigste indenfor varemærker, patenter og design

Intellectual Property Rights (IPR), på dansk immaterielle rettigheder, er et felt i rivende udvikling. Helt kort går det ud på at kunne beskytte et nyt design, teknisk viden, navnet på et produkt, en opfindelse eller lignende, så man sikrer sig, at det ikke kopieres eller misbruges på anden vis. I en verden, hvor konkurrencen mellem brands, nye idéer og kopiprodukter aldrig har været større, er det ikke nogen overraskelse at IP-konsulenthuset Patrade (som udtales på engelsk og står for Patents Trademark Design) har oplevet stor vækst de seneste år. Fra at være en en-mandsvirksomhed tilbage i 1990’erne, har de nu kontorer i Aarhus, Aalborg og senest København, hvor de for nylig rykkede ind i Ørestad, i Neroport. Og ambitionerne stopper ikke dér.

Patrade er nyeste medlem af ØICC, og vi har talt med partner i Patrade, advokat Simon Tønners, om, hvad det er for viden og kompetencer, de bringer med ind i ØICC, og deres ambitioner for fremtiden.

Ny spiller i en gammel branche

”Patrade er stiftet i 1995, og i vores branche betyder det, at vi er blandt de ’nye’ spillere. De første patent- og varemærkebureauer opstod tilbage i slutningen af 1800-tallet i takt med, at man kunne få patenteret sine produkter, og mange af vores konkurrenter kan spore deres ophav tilbage 1860’erne og 1870’erne,” fortæller Simon Tønners.

Nyhed 3 - Patrade_10.jpg

Ikke desto mindre, er Patrade i dag blandt de fem største full-service IPR-rådgivere, og på den juridiske side er de Danmarks største, idet de indleverer flest varemærkeansøgninger og har flest advokater og jurister ansat indenfor deres felt. ”Vi har nogle virkelig dygtige medarbejdere, der tilbyder god rådgivning til en attraktiv pris, og det har ramt noget i markedet,” forklarer Simon Tønners.

Patrade er et IP-konsulenthus med tilknyttet advokatselskab, og de rådgiver om alle aspekter af immateriel ret, men kerneforretningen er centreret omkring patenter, varemærker og design. De er ofte med helt fra start, dvs. fra strategiprocessen, og hjælper deres klienter med at få registreringen eller patentet på plads, håndtere eventuelle konflikter, der måtte opstå, og håndhævelsen af rettighederne efterfølgende. 

Flere virksomheder vil beskytte deres produkter og design

”De seneste år har der været et stigende fokus på at få beskyttet sine immaterielle rettigheder i takt med, at der er større konkurrence i vores kunders markeder, hvor det at have et patent eller varemærke er en måde at differentiere og beskytte sit produkt på. Vi oplever, at antallet af patenter og varemærker, der bliver ansøgt om, er markant voksende. Samtidig kan vi mærke, at det er mere kompetitivt. Der er flere konflikter mellem virksomhederne på området, og det bliver stadigt vigtigere at have et varemærke og kunne beskytte det mod konkurrenter og kopier,” understreger Simon Tønners.  

Netop på området Online Brand Protection (OBP) er Patrade den førende udbyder i Danmark. ”Det var os, der først kom på markedet med de digitale værktøjer, der skal til for at identificere online krænkelser. Vi har de senere år fået fjernet rigtig mange kopivarer på vegne af vores kunder og også fået lukket en hel del falske webshops”.

Internationale ambitioner

Patrade er med kontoret i Ørestad nu til stede tre steder i Danmark. Og Simon Tønners håber på, at det næste skridt bliver at ekspandere til udlandet.

”Immateriel ret er i sin natur en international disciplin, og vi kan se, at mange af vores store danske konkurrenter også har kontorer i både England, Tyskland og i de skandinaviske lande. Det vil være et naturligt næste skridt for os også at åbne et kontor i udlandet. Jeg vil desuden tro, at et sted mellem 50-80 % af mit daglige arbejde allerede foregår på engelsk. Vi sidder med mange udenlandske kunder, og mange af vores danske klienters konflikter foregår ofte i udlandet.”

Det lokale netværk er stadig værdifuldt

Til trods for, at ambitionerne er internationalt rettet, vægtes lokalområdet højt. ”Vores branche handler om netværk. Ikke forstået på den måde, at vi skal ud og sælge til alle vores netværk, men det er vigtigt at være til stede og opbygge gode relationer lokalt. Når man kender hinanden godt og stoler på hinanden, er det nemmere at lave projekter sammen og bruge hinanden. I den forbindelse giver ØICC rigtig god mening, og det var et naturligt valg for os at være med.

Nyhed 3 - Patrade_11.jpg

”Personligt kan jeg enormt godt lide det lokale aspekt af ØICC. Jeg kan godt lide at vide, hvad der sker i området og i nabobygningerne. Professionelt er vores virksomhed jo meget internationalt orienteret, men man skal stadig ikke underkende det lokales betydning. I rådgivningsdelen er det en fordel at være tæt på nogle gange. Det med at være lokal betyder noget. Det er jo langt sjovere at engagere sig lokalt, og der er en naturlig tilknytning, når man er tæt på.” 

Innovationsaspektet i ØICC var også et trækplaster, da det ligger i forlængelse af Patrades eget arbejdsområde. Og de glæder sig til at bidrage med deres viden og erfaringer til resten af partnerskabet, hvor de bl.a. kommer til at sidde med i ØICC’s Netværk for Innovation & Teknologi.

”Vi har god viden om, hvad virksomheder skal være opmærksomme på tidligt i innovationsprocesser. Hvilke overvejelser, de skal gøre sig for at sikre og beskytte deres opfindelser og idéer, og som kan blive afgørende for deres forretning.”

Nyhed 3 - Patrade_07.jpg

Valget af Ørestad

Beslutningen om at åbne kontor i Ørestad var ikke et tilfælde. ”Det er helt klart lokationen, der har betydet noget for valget at placering af kontor. Der er metro lige udenfor døren, regionaltog 50 m væk, den nærmeste motorvejsafkørsel er 250 m væk og lufthavnen er 2 km væk. Den tilgængelighed, som Ørestad tilbyder, er helt klart det største trækplaster. Derudover var det vigtigt for os at komme ind og være en del af et flerbrugerhus. Vi er stadig kun ni personer på ørestadskontoret, så det var vigtigt for os at kunne leje ekstra mødelokaler, have en præsentabel forhal, fælles kantine med fornuftige priser. Det fandt vi i Neroport.”

Neroport er nabo til det nye flerbrugerhus HUB1, som KLP Ejendomme bygger, og som snart står færdigt. Og i Patrade glæder de sig til at se, hvad det kommer til at gøre for bylivet omkring Ørestad City. Simon Tønners nævner bl.a. den tapasbar, som åbner i HUB1’s underetage, og som han ser frem til at lægge vejen forbi.  

Vil du vide mere om Patrade kan du læse med her.

Indkaldelse til ordinær generalforsamling i ØICC

Kære medlemmer af ØICC

Hermed indkaldes til ordinær generalforsamling i foreningen Ørestad Innovation City Copenhagen. Grundet COVID-19 og det nuværende forsamlingsforbud, afholder vi i år generalforsamlingen online. Programmet består af den formelle generalforsamling med dagsorden i henhold til vedtægterne.

Bestyrelsen håber at se så mange som muligt til generalforsamlingen, der er åben for alle medlemmers medarbejdere. Dog kan der ved afstemning kun afgives én stemme per medlemsvirksomhed. Hver virksomhed og institution opfordres derfor til, på forhånd, at udpege én repræsentant, der tegner dem.

Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være ØICC’s konstituerede leder Sophie Witzke i hænde senest to uger før generalforsamlingen.

Kandidater, der ønsker at opstille til ØICC’s bestyrelse, skal ligeledes henvende sig til ØICC’s konstituerede leder Sophie Witzke to uger inden generalforsamlingen.

Vel mødt og de bedste hilsner,

Bestyrelse og sekretariat

Dato: Onsdag d. 14. april 2021, kl. 15.30 – 16.15
Sted: Online via Teams

DAGSORDEN FOR GENERALFORSAMLINGEN

  1. Valg af dirigent

  2. Formandens beretning v. Søren Brøndum, Executive Director, Byg, Rambøll

  3. Godkendelse af regnskab for det forudgående år (bilag 1: Årsrapport 2020)

  4. Godkendelse af årsplan / aktiviteter 2021 (bilag 2: Årsplan 2021)

  5. Godkendelse af budget for 2021, samt medlemsbidrag

  6. Valg af bestyrelsesmedlemmer (6 bestyrelsesmedlemmer er på valg. Derudover er der 3 åbne pladser for evt. nyopstillere)

  7. Valg af revisor (Bestyrelsen indstiller til genvalg af Deloitte)

  8. Indkomne forslag

  9. Evt.

TILMELDING

Tilmelding til generalforsamlingen sker ved at acceptere fremsendte kalenderinvitation eller ved at sende en mail til konstitueret leder Sophie Witzke sw@oicc.dk eller projektleder Catharina Høgdal ch@oicc.dk.

Sidste frist for tilmelding er fredag den 9. april 2021.

 

Flerbrugerhus i Ørestad Nord klar til at åbne op

Den 1. marts står det nye flerbrugerhus, Augusthus, i Ørestad Nord klar til at åbne dørene og invitere ind til en oplevelse ud over det sædvanlige. Byggeriet byder både på en åben underetage med café og dagligvareforretning, kontorfællesskabet Woods og det hollandske hotelkoncept Zoku på toppen. Det er NREP og Tetris A/S, der står bag Augusthus. Vi har talt med Thomas Wenzell Gram-Olesen, Head of Commercial and Operations i NREP om tankerne bag byggeriet, og hvad man kan se frem til at opleve, når det åbner.

Bæredygtighed, fællesskab og service i topklasse

Nyhed 3 - Woods.JPG

Augusthus er skabt som en moderne ejendom med et industrielt look, hvor bæredygtige løsninger er tænkt ind fra start af. ”Bygningen er DGNB Guld certificeret, og mange materialer har en bæredygtig profil. Fx er alt træværket i den udendørs gårdhave genbrugstræ, alle mursten er kasserede mursten, og materialet, der anvendes på loftet, er organisk papirmateriale. Derudover er der etableret solceller på toppen af ejendommen til at drive en stor del af energiforbruget i kontoret,” fortæller Thomas Wenzell Gram-Olesen.

Augusthus er langt fra det første byggeri i Ørestad, hvor NREP demonstrerer bæredygtige løsninger. De står også bag Ressourcerækkerne og Upcycle Studios i Ørestad Syd, som er udviklet sammen med Lendager Arkitekter, og de skal nu til at bygge UN 17 Village, som kommer til at sætte et helt nyt ambitionsniveau for bæredygtighed i byggeriet.

Ud over bæredygtighed er der i Augusthus også lagt stor vægt på at skabe fleksible rammer for virksomhederne med højt serviceniveau. ”Augusthus henvender sig til mange typer af lejere. Fællesnævneren er lejere, der ønsker at være i en ejendom, hvor fælles faciliteter skaber en høj grad af fleksibilitet for dem, og hvor der er et fællesskab. Ligeledes forventer vi at se lejere, der vil prioritere et lejemål, der er inspirerende og med et attraktivt miljø for deres medarbejdere og de forretningsforbindelser, der kommer på besøg i huset.

”Oplevelsen omkring service og forplejning i Woods er et vigtigt fokusområde for os. Vi har derfor indgået et nært samarbejde med Meyers om alle kundehenvendte services samt alt forplejning. Vi har deres medarbejdere tæt på os og udvikler i samarbejde både koncepterne for café-, mødelokaleforplejning og frokost,” fortæller Thomas Wenzell Gram-Olesen.

Woods

Nyhed 3 - Woods indoor_02.jpg

Kontordelen, hvor NREP’s kontorkoncept, Woods, har til huse, er bygget op som et kontorfællesskab, hvor både små og store virksomheder kan få egne kontorpladser, og hvor der er mange fællesfaciliteter, der drives med et højt serviceniveau. Udover de mere traditionelle kontorlejemål er der på 1. salen etableret åbne arbejdspladser og worksuites for én person og opefter. Her kan man kan købe sig ind i en all-inclusive løsning med bl.a. internet, kaffe, møbler og rengøring inkluderet, og hvor der kun er en ganske kort bindingsperiode. ”Denne del er især velegnet til virksomheder, der ønsker et let tilgængeligt produkt, eller fx projekt-teams, der arbejder for en virksomhed i en kortere periode,” fortæller Thomas Wenzell Gram-Olesen.

Nyhed 3 - Woods indoor.jpg

Navnet Woods udspringer af NREP’s kundeløfte om ’Et sted du kan vokse’. ”For os er Woods et stærkt billede på et sted, hvor mange forskellige arter gror og vokser i forskellige tempi og højder. Samtidig er det meget individuelt, hvordan man forstår ordet ’skov’. Nogle vil fx se en bøgeskov, andre en nåleskov eller en regnskov, eller en åben eng et sted i skoven. Det skaber en individuel følelse omkring Woods i tråd med den ånd, som vi ønsker at skabe i kontorfællesskabet. Den enkelte virksomhed er individuel og sin egen, men indgår i et vigtigt fællesskab. Derudover er der natur-referencen til de bæredygtige løsninger, som vi i stigende grad og så vidt muligt implementerer på vores Woods-ejendomme,” fortæller Thomas Wenzell Gram-Olesen.

Forbindelsen til lokalmiljøet

De mange udadvendte funktioner i Augusthus betyder også, at lokalmiljøet har noget at se frem til. ”I stueetagen af Augusthus ligger en café, som er åben for offentligheden. Her serveres god kaffe og lækre produkter fra Meyers. Med en åben café ønsker vi at skabe liv i huset for vores kunder, men også et tilbud for andre, der bor eller arbejder i området. Vi har også muligheden for at udnytte mødecenteret og restauranten til udadvendte aktiviteter, men det er der ikke konkrete planer for på nuværende tidspunkt.

”Zoku har også flere attraktive faciliteter, der er henvendt mod offentligheden, bl.a. en rooftop bar og en restaurant på toppen af Augusthus med udsigt over København og Amager Fælled. Der kan man fx nyde sin middag inden et besøg i DR Koncerthuset,” fortæller Thomas Wenzell Gram-Olesen.

Zoku er desuden ikke noget helt almindeligt hotelkoncept, men tilbyder long-stay hotelværelser, der egner sig godt til den forretningsrejsende, der har behov for et sted at bo, hvor der er køkken og bedre opbevarings- og opholdsplads end på almindelige hoteller. ”Zoku har et fantastisk inspirerende og godt koncept, som vi ser et stort potentiale i både for Ørestadsområdet og København generelt,” understreger Thomas Wenzell Gram-Olesen.

Vil du vide mere om Woods?

Det er stadig muligt at leje sig ind i Woods, og du kan læse mere om konceptet her. Hvis du vil høre mere om kontorfaciliteterne og de forskellige lejemål, kan du kontakte Thomas Wenzell Gram-Olesen, Head of Commercial and Operations i NREP, på mail: thgr@nrep.com eller tlf.: +45 8182 5500

Projekt i Ørestad skal mindske eksponering for luftforurening

Luftforening er et stigende problem i storbyer verden over – også i København. Her er cirka hvert tiende for tidlige dødsfald relateret til luftforurening. Nu vil Miljøpunkt Amager i samarbejde med bl.a. Gehl Architects se på, hvordan man med simple greb kan påvirke folks bevægelsesmønstre og udvikle byrum, så de skærmer mod skadelige partikler og inviterer til ophold.

Borgerinvolvering og luftmålinger i mikroskala

Projektet, som har navnet Thrive Zone Amager, har en stærk partnerkreds omkring sig og kommer til at bygge på flere former for dataindsamling og stor borgerinvolvering. Målet er ikke kun konceptudvikling af byrumsdesign men fysiske tiltag, som forventes at stå klar i juni 2021.

Projektgruppen kommer til at beskæftige sig med områderne omkring henholdsvis Ørestad City og Islands Brygge. Hvor præcist, at projektgruppen vil sætte ind, kommer især an på to ting. Ét, hvor luftforureningen er værst. Det bliver målt på mikroskala med sensorer, som borgere, der færdes i området, udstyres med. Og to, hvor man kan skabe den største impact ved at skærme flest mulige borgere. Her vil Gehl Architects bl.a. lave observationer af folks bevægelsesmønstre, og der vil blive indsamlet data via et online spørgeskema, som de håber så mange som muligt vil hjælpe med at svare på.

”Hvad, vi ender med at designe af løsninger, kommer i høj grad an på den data, som vi indsamler. Vi håber derfor, at mange lokale vil støtte op om projektet og give os indsigt i bevægelsesmønstre, da projektet jo i sidste ende skal give værdi for dem,” fortæller Dorte Grastrup-Hansen, centerleder for Miljøpunkt Amager, der glæder sig over at være kommet i gang med projektet.

En del af løsningen i København

Selvom projektet ikke løser udfordringen med luftforurening i København på den lange bane, kan det have stor effekt her og nu. Teknik- og miljøborgmester i København Ninna Hedeager Olsen (EL) er også begejstret for initiativet.

”Det er helt afgørende, at vi skaber en by, hvor det ikke er skadeligt at trække vejret. Derfor er det superpositivt, at et lokalt initiativ vil eksperimentere med at skabe byrum, hvor man kan minimere påvirkningen fra den alt for høje luftforurening i København. Det er en god her-og-nu løsning, mens vi arbejder på højtryk politisk for at få begrænset brugen af fossildrevne køretøjer, der står for en stor del af udledningen af de ultrafine partikler, som forskere peger på, udgør en stor trussel for københavnernes helbred,” siger hun.

Dorte Grastrup-Hansen håber, at idéerne kan udbredes til resten af byen og på sigt – også internationalt – hvis projektet bliver en succes.

Har du lyst til at bidrage til projektet?

Færdes du omkring Islands Brygge metrostation eller i Ørestad City? Så er der brug for dine input. Det eneste, som du skal gøre, er at udfylde et online spørgeskema om din færden omkring og oplevelse af Islands Brygge og Ørestad, og fortælle hvordan du bruger og opfatter området. Spørgeskemaet er anonymt og tager cirka 10 minutter at udfylde. Sidste mulighed for at sende dine svar er søndag den 28. februar 2021. Du finder spørgeskemaet her.

Projektgruppen

Ud over Miljøpunkt Amager, der er tovholder for projektet, består projektgruppen af Gehl Architects, Backscatter Studio Profondo, Københavns Kommune ved Copenhagen Solutions Lab og Utrecht Universitet i Holland. Projektet kommer også til at have et advisory board tilknyttet, som bl.a. omfatter ØICC, GFS Ørestad og Amager Vest Lokaludvalg.

Bygger videre på Google’s luftmålinger og erfaringer fra Vesterbro

Projektet tager udgangspunkt i de luftmålinger, som Google og Copenhagen Solutions Lab lavede tilbage i 2018/2019. Her kørte en Google StreetView bil rundt og målte luftforeningen i København gade for gade i en periode over et år.

Samtidig trækker projektet på erfaringer fra Vesterbro, hvor Gehl Architects tidligere har lavet et lignende projekt, som udmundede i en række designforslag til, hvordan man kunne indrette byrummene bedre for at skærme børnene i området mod skadelige luftpartikler.

Vil du vide mere om projektet?

Thrive Zone Amager er støttet af ICLEI Action Fund og løber til slutningen af 2021. Du kan læse mere om projektet her.

ITU bliver en del af ØICC

ITU valgte ved udgangen af januar at træde ind i ØICC. Det åbner op for helt nye samarbejdsmuligheder og projekter i ØICC partnerskabet, som i forvejen har en stærk repræsentation af teknologivirksomheder, der spænder bredt fra store internationale spillere til tech-startups. Vi har talt med prorektor for ITU Jens Christian Godskesen om deres visioner for samarbejdet med ØICC, hvad de håber at få ud af det, og hvordan de ønsker at bidrage til partnerskabet.  

Et ungt universitet i stor vækst

Efterspørgslen på kompetencer indenfor it og teknologi er stigende. Ingen branche kan undsige sig digitaliseringsbølgen, og det stiller ikke mindst nye krav til de nyuddannede, der skal ud på arbejdsmarkedet. Her er ITU en vigtig institution med en stor opgave. ”IT-Universitetet (ITU) er Danmarks yngste og mindste universitet. Vi startede som IT-Højskolen i 1999 og blev til IT-Universitetet med den nye universitetslov i 2003. Vi blev skabt, fordi der den gang var et stort behov for uddannelse af flere it-specialister. Det behov er der stadigt,” fortæller Jens Christian Godskesen.

Nyhed 1 - ITU 02.jpg

ITU er over årene vokset betydeligt og rummer i dag tre institutter: Institut for Datalogi, Institut for Digital Design og Institut for Business IT. ”Jeg plejer at sige, at vi er fordoblet i størrelse hvert 6-7 år. Den vækst håber vi at kunne fortsætte, fordi der stadig er brug for, at ITU bidrager med at skabe vækst i Danmark, hvor det digitale jo netop er den største katalysator for vækst og udvikling, både inden for den offentlige og private sektor,” understreger Jens Christian Godskesen.

ITU er faktisk vokset så meget, at de nu er vokset ud af deres egen bygning og siden sommer har lejet sig ind i lokaler hos naboen DR for at kunne rumme alle deres studerende.

Samspillet med resten af Ørestad

ITU ligger midt i Ørestad Nord, hvor kunst, kultur og uddannelse møder medier og kommunikationsteknologi. ITU deler området med andre store institutioner som Københavns Universitet, DR Byen, Nordea og Univate, som er en del af Danmarks største startupmiljø Symbion.

Nyhed 1 - Studerende 02.jpg

”Vores medlemskab af ØICC betyder, at vi kommer med i et interessant netværk i vores lokalområde. Et netværk, hvor vi kan etablere gode relationer, deltage i faglige arrangementer og samarbejde med partnerne i netværket. Vi er allerede med i et par forskningsprojekter med medlemmer af ØICC, og nogle af virksomhederne i ØICC har venligst leveret cases til vores undervisning – sådanne eksempler håber jeg, ITU kommer til at opleve meget mere af,” fortæller Jens Christian Godskesen.

ØICC har allerede gode erfaringer med at knytte stærke bånd mellem erhverv og uddannelse. ITU er det tredje universitet, som slutter sig til ØICC (de andre to er Københavns Universitet og Aalborg Universitet København), og det er til stor glæde for resten af virksomhederne i ØICC.

Visioner for fremtidige samarbejder og værdiskabelse

Prorektor Jens Christian Godskesen håber at se mange flere eksempler på gode samarbejder mellem ITU’s forskere og studerende og resten af Ørestads erhvervsliv. ”Der er mange interessante virksomheder i Ørestad for hvem det digitale er yderst centralt. Jeg er helt sikker på, at vi kunne etablere et godt samarbejde med flere af dem. Hvis nogle af ØICC’s medlemmer har digitale problemstillinger, som de tror, at ITU vil kunne hjælpe dem med, så er de hjertelig velkommen til at henvende sig til mig.”

ITU er en stærk partner ind i ØICC og har meget at byde på, når det kommer til at forstå og implementere digital transformation, som er den virkelighed, mange virksomheder kigger ind i.

Om ITU

ITU har mere end 2500 studerende og over 700 ansatte. De tilbyder uddannelser inden for softwaredesign, digital innovation & management, data science, spil, m.fl. og indgår i en række forsknings- og udviklingsprojekter. Deres mission er at levere internationalt førende undervisning og forskning, som gør Danmark usædvanlig dygtig til at skabe værdi med it. Du kan læse mere om ITU her.

Nyt projekt om fællesskabsorienterede boformer møder stor interesse

Familiemønstre og livsformer er i disse år under omdannelse, og mange mennesker ønsker at indgå som del af et større socialt og praktisk fællesskab, samtidig med at de har deres egen private bolig. Det har gjort fællesskabsorienterede boformer populære og skabt et voksende marked for alt fra seniorbofællesskaber, familiefællesskaber, fællesskaber for enlige til blandede fællesskaber på tværs af generationer.

Developere, bygherrer og rådgivere er derfor i fuld gang med at udvikle nye koncepter og bygge nye typer af boliger og byområder, som har fællesskabet blandt beboerne i fokus. Det stiller nye krav og udfordringer, ikke mindst fordi der mangler viden om hvilke tilgange og redskaber, der virker i forskellige sammenhænge og for forskellige målgrupper.

Fællesskaber som fællesnævner

Det skal det nystartede projekt ’Fællesskabsorienterede boformer’ gøre noget ved. Projektet, der er støttet af Realdania og ledet af BUILD med seniorforsker Jesper Ole Jensen i spidsen, skal indsamle viden om, hvordan man bygger til fællesskaber. Projektet er en udløber af ØICC’s arbejdsgruppe om social bæredygtighed i byggeriet, hvor repræsentanter fra BUILD, Solstra Development, NREP, AART Architects, Rambøll og Tetris A/S har delt erfaringer med hinanden og udviklet projektidéer sammen.

En af fællesnævnerne for aktørerne i gruppen har været en interesse i at bygge for fællesskaber, og det har lagt fundamentet for det nye projekt.

”I ØICC’s arbejdsgruppe om social bæredygtighed har vi mødtes jævnligt siden 2019. I den kreds deltager der flere developere, bygherrer og rådgivere, som alle arbejder med at skabe fællesskaber, og som havde mange spørgsmål og overvejelser om det i deres konkrete projekter. På BUILD har vi i flere sammenhænge arbejdet med social bæredygtighed og fællesskaber, og vi blev enige om at formulere et forskningsprojekt, der kan samle op på erfaringerne fra nogle af de mange projekter, der gennemføres i disse år, og formidle best practices videre til andre i branchen,” fortæller Jesper Ole Jensen. 

Ny viden om best practice skal informere kommende projekter

Nogle af de udfordringer, som developere, bygherre og rådgivere står over for, er at forstå, hvad beboerne efterspørger. ”Vi kan se, at der kommer flere og flere by- og boligudviklingsprojekter til, som gerne vil skabe bedre rammer for fællesskaber for de kommende beboere. Men til forskel fra ’traditionelle’ bofællesskaber, hvor beboerne selv skaber rammerne, er det i stigende udstrækning developere, rådgivere og bygherrer, der står for at designe løsninger til beboere, som de ikke nødvendigvis kender på forhånd. Derfor ser vi en stor efterspørgsel på viden om, hvordan man kan designe de rigtige løsninger for fællesskaberne, hvordan man faciliterer processer der understøtter fællesskaberne mm. Mange prøver forskellige tilgange, og der er brug for at samle op på erfaringerne på tværs af projekter, og lære af både succeser og faldgruber. Det vil vi bl.a. gøre ved undersøge beboeres oplevelser af fællesskaberne i de nye bebyggelser,” fortæller Jesper Ole Jensen.

Outputtet af projektet bliver derfor en rapport over indsamlet viden, gode eksempler og erfaringer, som skal kunne inspirere og guide kommende projekter. Ambitionen er ifølge Jesper Ole Jensen at projektet ”kan være med til at skabe bedre fællesskaber i de nye bebyggelser, der skyder frem, og at vores undersøgelse kan gøre developere og bygherrer mere trygge ved at investere i rammer og processer, der understøtter lokale fællesskaber.”

Det håber deltagerne at få ud af projektet

To af deltagerne fra ØICC’s arbejdsgruppe er projektleder Katrine Rasmussen og projektudvikler Betina Nørby Steinbock fra Tetris A/S, som har stort fokus på at udvikle boliger, hvor fællesskab er i fokus. ”Vi mener, at fællesskabet giver mere værdi til boligen og højner den oplevede kvalitet af at bo i boligen. Vi er samtidig nysgerrige på de mennesker, der vælger at flytte ind i fællesskabsorienterede boformer og ønsker at holde os opdateret på fællesskabsfremmende værktøjer og andre tilbud i markedet,” fortæller Katrine Rasmussen og Betine Nørby Steinbock.

De håber, at projektet kan bidrage med ”best practice eksempler, som vi kan lade os inspirere af, samt viden om hvordan man bedst organiserer bofællesskaber og får beboerne til at tage selv at tage ansvar, så man på sigt kan gøre bofællesskaber selvstyrende.” 

”Fællesskab er noget man skal dyrke og vande over tid”

Også i Rambøll er de optagede af at skabe et socialt og hyggeligt hverdagsliv i deres boligudviklingsprojekter. ”Fællesskab er et nøgleord for os, og det kan være i forskellige former af sociale relationer – formelle og uformelle, store og intime, planlagt og spontant,” fortæller Ofri Earon, der er arkitekt og markedschef i Rambøll, og som også har siddet med i arbejdsgruppen.

Ifølge hende spiller de arkitektoniske og organisatoriske rammer en afgørende rolle i arbejdet med fællesskaber. ”God arkitektur kan påvirke vores adfærd, som en form for ‘nudging’, der hjælper folk til at tage hensyn til hinanden, hilse på hinanden, mødes med hinanden og blive inspireret af hinanden,” siger hun. Samtidig skal de fysiske rammer suppleres med andre indsatser. ”Fællesskaber er noget, som man skal dyrke og vande over tid, ellers holder de ikke. Det må vi tage stilling til ved at indtænke organisatoriske og sociale indsatser, der er holdbare i det lange perspektiv,” understreger hun.

Ofri Earon ser derfor frem til at deltage i projektet, hvor hun håber at få nye perspektiver på, hvordan man skaber holdbare fællesskaber, og hvordan de kan understøttes gennem boligudviklingen. Hun glæder sig også til at møde projektets andre deltagere og samarbejde med dem. ”Der sidder mange kloge eksperter i gruppen, så jeg glæder mig til vores spændende diskussioner, hvor vi ’joiner forces’ med et fælles formål, som i mine øjne er at reflektere over, hvad vi har gjort indtil videre, og hvad vi kan gøre endnu bedre fremadrettet.”

Workshop i marts

Som en del af projektet afholder BUILD tre workshops for bygherrer, developere og rådgivere, der er engageret i at bygge eller udvikle fællesskabsorienterede boformer. Den første workshop afholdes online d. 18. marts, hvor projektet bliver præsenteret, og der vil være mulighed for at komme med feedback på, hvad det er for en viden, der mangler på området.

Workshoppen arrangeres i samarbejde med ØICC, og der vil bl.a. være oplæg fra Mia Manghezi, projektudviklingsdirektør i PensionDanmark og udviklingschef Per Schultze fra By og Havn.

”Vi får forhåbentligt nogle gode diskussioner om fællesskaber, og hvilke erfaringer forskellige aktører ligger inde med. Vi håber, at denne workshop og de kommende workshops kan blive et rum, hvor man både deler erfaringer, og sammen bliver klogere,” fortæller Jesper Ole Jensen.

Vil du gerne høre mere om workshoppen og deltagelse i projektet, kan du kontakte Jesper Ole Jensen, BUILD, Aalborg Universitet på mail: jojenbuild@aau.dk og tlf.: +45 2360 5616, eller Sophie Witzke, ØICC, på mail: sw@oicc.dk og tlf.: +45 2512 0808.

Fakta om projektet:

Formål:

  • at kortlægge igangværende projekter med fællesskabsorienterede boformer

  • at kortlægge hvilke koncepter for beboerinvolvering, der arbejdes med, og hvordan man faciliteter dannelse af fællesskabet mellem de kommende beboere

  • at indsamle erfaringer med forskellige tilgange, både blandt bygherrer og beboere

  • at indsamle eksempler på best practice.

Varighed: Projektet starter primo 2021, og afsluttes inden udgangen af 2021.

Støtte: Projektet er støttet af Realdania.

Projektejer: BUILD er projektejer og seniorforsker Jesper Ole Jensen er projektleder

Deltagere i projektet: NREP, Tetris A/S, Solstra Development, Rambøll, PensionDanmark, By & Havn, AART Architects, m.fl. Ud over ØICC-medlemmer vil der også deltage en række eksterne aktører bl.a. fra Realdanias Boliglaboratorium og Realdanias netværk for seniorbofællesskaber.

Stigende efterspørgsel på AI og IoT løsninger i Danmark

Mangel på AI-kompetencer in-house skaber vækst blandt danske tech-startups

Internationale tech-giganter som Google, Amazon, Facebook, m.fl. har for længst kastet sig over AI teknologier eller kunstig intelligens, mens resten af virksomhedslandskabet har forholdt sig mere tøvende. En europæisk undersøgelse fra 2020 lavet af analysefirmaet Research in Action peger på, at to af de væsentligste barrierer i de danske virksomheder for at implementere AI er manglende teknisk viden samt usikkerhed omkring omkostninger og ROI. Undersøgelsen omfatter mere end 2.100 it-beslutningsdeltagere fra otte lande, herunder Danmark, hvor 150 virksomheder deltog.

Ikke desto mindre er flere og flere virksomheder ved at komme med på tech-bølgen, og i undersøgelsen er 42 % af de danske virksomheder i gang med at teste AI, mens 32 % allerede har taget teknologien i brug. De manglende AI og IoT kompetencer in-house betyder dog, at langt størstedelen forventer at bruge eksterne leverandører og udviklere. Og det er gode nyheder for tech-virksomheder som ØICC’s Bluefragments, der har bemærket en ny modenhed blandt danske virksomheder. Vi har talt med Thomas Martinsen, adm. direktør i Bluefragments, om udviklingen og tendenserne indenfor AI, IoT og cloudbaserede løsninger i Danmark.

Hvad motiverer virksomhedernes efterspørgsel på nye tech-løsninger?

Bluefragments er en del af Ørestads startupmiljø Univate, som samler enkelte større spillere som Alexandra Instituttet og IBM og mere end 100 tech-startups. Sidste år, udvidede Univate med en ekstra lokation for at kunne imødekomme efterspørgslen fra det voksende danske tech-landskab, som Bluefragments er et godt eksempel på.

Bluefragments leverer software løsninger og har specialiseret sig i at hjælpe virksomheder med at optimere og automatisere processer ved hjælp af forskellige teknologier som IoT, AI og cloud computing.

”Vi hjælper virksomheder med løsninger der tager udgangspunkt i ny teknologi. Det indebærer både konsulentarbejde, men vi laver også vores egne produkter og hjælper med den efterfølgende implementering. Vi bliver i stigende grad opsøgt af virksomheder, der er interesserede i at anvende ny teknologi til at forbedre deres konkurrenceevne. Mange virksomheder er nervøse for ikke at komme med på tech-bølgen og miste markedsandele, og de er nået til et punkt, hvor de er nødt til at gentænke deres forretning,” fortæller Thomas Martinsen.

Tendenser i det danske AI og IoT landskab

”Det, som er virkeligt spændende ved at arbejde i vores branche for tiden, er, at markedet for AI og IoT for alvor er begyndt at modne. Det kan vi bl.a. mærke ved, at vi når ud til en langt bredere målgruppe end tidligere med vores produkter og services. Flere virksomheder, både private og offentlige, tager kontakt til os, fordi de kan se nødvendigheden af at implementere nye teknologier som AI og IoT, og vi ser virksomhedsledere investere i de nye teknologier for at forsøge at følge med udviklingen,” fortæller Thomas Martinsen.

Udviklingen inden for kunstig intelligens er et af de områder, som Thomas især forventer vil få betydning for deres forretning de kommende år. ”Kunstig intelligens kommer til at betyde meget – for alle virksomheder. Vi ved fra dialogen med flere af vores kunder, at mange virksomheder allerede har afsat penge til det og forventer en større transformation i de kommende år.”

Fremtidsplaner

Det er ikke kun blandt Bluefragments’ kunder, at udviklingen går stærkt. Internt har de selv udviklet sig fra at være en traditionel konsulentvirksomhed til at blive en strategisk sparringspartner for virksomheder, der ønsker at implementere nye teknologier, og de er i stigende grad selv begyndt at bygge produkter. På den lidt længere bane er visionen klar. ”Vi skal nå dertil, hvor vi er en forretning der er rent produkt-baseret, hvor vi agerer sparringspartnere med de virksomheder, som vi arbejder med,” understreger Thomas Martinsen.

Selvom Thomas og resten af teamet i Bluefragments arbejder i tech-feltet, er noget af det, som de glæder sig mest til i 2021 igen at kunne mødes fysisk. ”Vi kommer til at afholde en del online events her i foråret, men vi ser frem til, at det kan foregå fysisk. Man kan få folk til at forstå, hvad det handler om på en helt anden måde, når man sidder fysisk overfor hinanden; og så bliver man generelt bare meget mere inspireret af at mødes fysisk.”

Om Bluefragments

Bluefragments laver både cloud-baserede, IoT, og AI løsninger med fokus på design og usability. Kunder omfatter alt fra Bang & Olufsen til COWI, Halsnæs Forsyning, Odense Universitetshospital, m.fl.

Bluefragments er en del af Ørestad Innovation City Copenhagen (ØICC), hvor de bl.a. sidder med i Netværket for Innovation & Teknologi sammen med en række andre virksomheder bl.a. Dell Technologies, Rambøll, JT Denmark, Symbion, m.fl. Du kan læse mere om Bluefragments her.

Kan vi klare den bæredygtige omstilling uden samfundsvidenskaberne og humaniora?

Nyt projekt skal kortlægge danske virksomheders brug af samfundsfaglige og humanistiske kompetencer i den bæredygtige omstilling

Dansk erhvervsliv er godt i gang med den grønne omstilling. Bæredygtige innovationer ser dagens lys, nye grønne erhvervseventyr opstår, og der formuleres alternative forretningsmodeller og lederroller. Som led i dette nybrud er der også kommet fokus på vigtigheden af at arbejde på tværs af sektorer og vidensformer og nedbryde gamle siloer. At komme i mål med den bæredygtige omstilling er nemlig en omfattende og kompliceret proces, der kræver, at der gøres brug af alle relevante fagligheder og kompetencer.

ØICC har derfor over en længere periode været vært for en arbejdsgruppe med repræsentanter fra IT-Universitetet, Det Juridiske Fakultet (KU), Human- and Legal Innovation Hub (KU) og ØICC. Gruppen har bl.a. drøftet, hvordan viden og metoder fra de humanistiske og samfundsvidenskabelige discipliner kan bringes i spil i danske virksomheders arbejde med bæredygtighed og grøn innovation. Det er nemlig stadig ret begrænset, hvor meget de samfundsfaglige og humanistiske vinkler fylder i den bæredygtige omstilling, på trods af at der er enighed om, at tværfaglighed og helhedstænkning er vejen frem, hvis vi skal lykkes med omstillingen.

Arbejdet i gruppen er mundet ud i et konkret projektforslag, som har titlen ”SSH and Sustainable Business: Building a database for SSH impact on sustainability in private sector companies” (’SSH’ er en forkortelse for ’the social sciences and humanities’). Det har netop modtaget støtte fra Carlsbergfondet, og projektet vil efter planen gå i gang i løbet af foråret. Vi har talt med Steffen Dalsgaard, der er antropolog og professor i Business IT på ITU og leder af det nye projekt, om baggrunden for projektet, dets indhold og om perspektiverne i samarbejdet bag det.

Hvorfor er samfundsvidenskaberne og humaniora vigtige i den bæredygtige omstilling?

Når danske virksomheder arbejder med bæredygtighed og verdensmålene, trækker de i stor udstrækning på naturvidenskabelige og tekniske tilgange, som er vigtige for at skabe nye produkter og løsninger, men det er usikkert hvor meget de trækker på de blødere videnskaber, som er vigtige for at forstå kulturelle kontekster og samfundsmæssige sammenhænge. Og det kan godt være et problem, mener Steffen Dalsgaard.

Nyhed 1 - SIGNAL 04.PNG

”Bæredygtighed og klimaforandringer handler ikke kun om at udvikle nye tekniske løsninger, men også om at forstå det samfund og den kultur, som skal drive den bæredygtige omstilling og som løsningerne skal implementeres i,” understreger Steffen Dalsgaard.

Menneskelige og samfundsmæssige faktorer som adfærd, værdier, planlægning og lovgivning er vigtige i den bæredygtige omstilling, og ”noget tyder på at det kunne det give god mening, at virksomheder helt fra starten tænker dem med ind i deres arbejde med bæredygtighed,” siger Steffen Dalsgaard.

Der findes imidlertid ikke nogen grundige undersøgelser af, hvordan og hvor meget danske virksomheder benytter samfundsmæssig og humanistisk ekspertise i deres arbejde med bæredygtighed. Og det gør det svært at vurdere, hvorvidt bredere tilgange, der inkluderer samfundsfaglige og humanistiske perspektiver, har en reel effekt og kan betale sig i forhold til tilgange, der primært gør brug af naturvidenskabelige perspektiver.

Landsdækkende database med lokal forankring i Ørestad

Det skal det nye projekt rette op på. I projektet samarbejder forskere fra ITU og Jura (KU) om at opbygge en landsdækkende database, som ved hjælp af digitale værktøjer skal kortlægge danske virksomheders bæredygtighedsaktiviteter og brug af samfundsmæssig og humanistisk ekspertise. Databasen vil bl.a. blive opbygget ved hjælp af forskellige online værktøjer, der kan indsamle relevante informationer om virksomhederne fra nettet og sortere dem efter nøgleord relateret til bæredygtighed og til forskellige former for faglighed såsom samfundsfaglig, humanistisk, naturvidenskabelig eller teknisk ekspertise.

”Vores mål er både at finde ud af hvor meget kraft, der er bag den grønne omstilling i det danske erhvervsliv, i hvor høj grad virksomhederne inddrager samfundsvidenskabelige og humanistiske kompetencer i denne omstilling, og hvad det betyder for deres interne organisering. Det giver os mulighed for at sammenligne hvordan forskellige virksomheder arbejder og uddrage best practice på området,” forklarer Steffen Dalsgaard.

Han fortæller, at Ørestad og ØICC-partnerskabet spiller en særlig rolle i projektet. Det er professor og prodekan Kristian Cedervall Lauta fra Det Juridiske Fakultet og professor Steffen Dalsgaard fra ITU, som har udviklet ideen til databasen, og som sammen med en postdoc delt mellem ITU og KU udgør kernen i projekt-teamet. Men også erhvervslivet i Ørestad kommer til at spille en central rolle i udviklingen af projektet. Opbygningen af databasen vil nemlig finde sted i to faser.

”I den første fase vil vi prøve databasen af i Ørestad blandt interesserede virksomheder fra ØICC. Ved at holde det lokalt har vi mulighed for at interviewe virksomhederne, og på den måde kan vi verificere eller falsificere rigtigheden af de indsamlede data i databasen, så vi kan justere den, hvis der er behov for det,” fortæller Steffen Dalsgaard. I anden og sidste fase, skal databasen anvendes bredt på virksomheder i hele landet, så den kan give et overblik over dansk erhvervslivs engagement i bæredygtighed og i de fagligheder, der anvendes.

Databasen vil være åben og tilgængelig for alle, og når først den er sat op, kan den relativt let opdateres en gang om året. På den måde kan den blive en kilde til vigtig viden for virksomheder, forskere og myndigheder, der ønsker indsigt i, hvordan danske virksomheder arbejder med bæredygtighed.

Trædesten til fremtidige projekter

ITU, KU Jura og ØICC håber, at databasen vil blive en trædesten til flere projekter om bæredygtighed. ”Med databasen får vi et solidt datagrundlag at igangsætte nye projekter ud fra,” siger ØICC’s projektleder Sophie Witzke, der også er tovholder på arbejdsgruppen bag projektet. ”Det kan f.eks. være nye kortlægninger af danske virksomheders tilgang til bæredygtighed, eller det kan være projekter, som udvikler virksomhedsrettede innovationsforløb, hvor både de ’hårde’ og ’bløde’ videnskaber er medtænkt,” fortæller hun.

Også Steffen Dalsgaard glæder sig til at forsætte samarbejdet mellem Det Juridiske Fakultet, ITU og ØICC. ”I arbejdsgruppen har vi haft en spændende dialog om samarbejdsmuligheder, som nu har båret frugt. Der er helt klart store potentialer for flere fælles projekter; både nogle som bygger videre på databasen og nogle helt nye. IT og jura har masser af berøringsflader – f.eks. GDPR, rettigheder og sikkerhed – og dem vil vi meget gerne samarbejde med Det Juridiske Fakultet om at blive klogere på. ”

 

Om IT-Universitetet

IT-Universitetet i København (ITU) blev grundlagt i 1999, og er Danmarks førende universitet når det kommer til et fokus på it-forskning og -uddannelse. Universitetet arbejder tæt sammen med erhvervslivet, den offentlige sektor og internationale forskere og er kendetegnet ved en stærk iværksætterånd blandt studerende såvel som forskere. ITU har 2380 studerende og 330 ansatte. Du kan læse mere om ITU her.

Om Det Juridiske Fakultet (KU)

Det Juridiske Fakultet på Københavns Universitet ligger på Søndre Campus og har ca. 4.500 studerende, 95 videnskabelige medarbejdere, 60 ph.d.-stipendiater og 70 administrative medarbejdere. Det Juridiske Fakultet vægter en opsøgende dialog med omverdenen. Det sker bl.a. gennem et stort antal konferencer og seminarer, hvor fakultetets forskere stiller deres kundskaber til rådighed, og gennem et højt antal deltidsansatte undervisere, som har deres hovederhverv uden for universitetet. Du kan læse mere om Det Juridiske Fakultet her.

Om Human- and Legal Innovation Hub (KU)

Human & Legal Innovation Hub er én af tre innovationshubs på Københavns Universitet. Hubben holder til på Søndre Campus og hjælper studerende med at skabe nye projekter og virksomheder; undervisere med at udvikle kurser og finde eksterne samarbejdspartnere; samt virksomheder og organisationer med at se muligheder i Søndre Campus’ fagmiljøer. Du kan læse mere om Human- and Legal Innovation Hub her.

ØICC slutter året af med stort jule- og netværksarrangement

Traditionen tro slutter ØICC året af med et stort jule- og netværksarrangement, hvor alle deltagere i ØICC’s fire netværk samt bestyrelsen mødes på tværs. I år holder vi arrangementet online, og du kan glæde dig til at få kalorier til både hjernen, maven og humøret. Arrangementet er forbeholdt ØICC’s medlemmer, men kunne du tænke dig at være med kan du kontakte Carolina Benjaminsen, ØICC’s direktør og høre hvad mulighederne er via cb@oicc.dk.  

Temaet for dette års fælles netværksarrangement er ”Fremtidens Oplevelser og Innovationsformer”. Vi får besøg af to ØICC-medlemmer, DR Koncerthuset og Symbion, som vil fortælle om deres arbejde med at udvikle nye formater og løsninger inden for oplevelses- og innovationsbranchen. Den virkelighed, som vi opererer i, kræver nemlig mere end nogensinde, at vi formår at gentænke forretningsmodeller og brancher, og at vi tør afprøve nye formater i et marked, der bevæger sig.

ØICC er også selv under udvikling, og efter oplæggene lancerer vi partnerskabets nye strategi for 2021-2023. Vi slutter dagen af på festlig vis med ØICC’s store juletombola og julegodter.

Nyhed 4 - Julearrangement Tietgen.jpg

Program for dagen

15.00-15.10 Velkomst v. Carolina Benjaminsen, adm. dir. i ØICC

15.10-15.30 Samarbejde med startups og iværksættere om fremtiden, oplæg v. Peter Torstensen, CEO i Symbion og Accelerace

15.30-15.50 Kultur møder Corona. Hvem vinder? oplæg v. Kim Bohr, koncertchef i DR Koncerthuset

15.50-16.00 Lancering af ØICC’s strategi 2021-2023, v. Carolina Benjamisen, adm. dir. i ØICC

16.00-16.15 ØICC’s store juletombola

16.15 Tak for i dag og god jul!

Tid og sted

  • Torsdag den 10. december

  • Kl. 15.00-16.30

  • Online

Coronas positive aftryk på arbejdslivet

Temperaturerne nærmer sig frysepunktet, dagene bliver kortere og musikken i radioen vidner om, at julen er på trapperne. Snart kan vi sige farvel til 2020, et turbulent og til tider frustrerende år, hvor corona ganske givet indtager førstepladsen som det mest søgte ord på Google. I denne forbindelse, har vi i ØICC valgt at sætte fokus på de positive aspekter, som corona også har været katalysator for, når det kommer til en optimeret arbejdsdag og et sundere arbejdsmiljø.

Vi har talt med to medlemmer fra ØICC’s Netværk for Kommunikation om, hvordan de har oplevet deres arbejdsliv på godt og ondt de sidste måneder, og hvad corona har bidraget med af positive ting i deres nye hverdag.

Nyhed 3 - coronas positive indvirkning på arbejdspladsen_06.jpg

Optimerede møder, men den spontane idé ved kaffemaskinen udebliver

Vi kendte ikke alle platformene, men nu er Zoom, Teams og Webinarer pludselig blevet en integreret del af manges hverdag. Corona har resulteret i uvante udfordringer i virksomheder, og kommunikations- og marketingdirektør i Dell Technologies Danmark, Christian Riise, medgiver, at marts 2020 vil blive husket som en hektisk måned, hvor en masse logistiske ting skulle gå op i en højere enhed, og en ny og uvant situation skulle omfavnes. Hos Dell har man sideløbende brugt de seneste måneder på refleksion, og det står klart, at omvæltningen, som pandemien har forårsaget, kan blive ”the new normal” i lang tid fremadrettet.

”Selvom en vaccine givetvis er på trapperne, forsvinder corona ikke bare fra den ene dag til den anden. Derfor har vi hos Dell brugt tid og ressourcer på at udarbejde en langsigtet plan, der skal optimere måden, vi alle arbejder på. Det har været nødvendigt at udvikle en right version i stedet for en light version, hvad angår en fremsigtet remote workplace strategi. Heldigvis ser vi hos Dell arbejde som et fælles output; vi skal hver især have løst vores opgaver, men rammerne og betingelserne – som tid og sted – er vi meget fleksible omkring,” siger Christian Riise.

Nyhed 3 - coronas positive indvirkning på arbejdspladsen_02.jpg

Han understreger, at da landet lukkede ned i marts og alle troede, at situationen var kort og midlertidig, steg manges produktivitetsniveau på hjemmekontoret. Nu, hvor anden bølge af pandemien er godt i gang, er mange trætte og frustrerede over de fortsatte begrænsninger. Derfor er det vigtigt, at investere i en langsigtet strategi, og at man som leder udviser ansvarlighed ved at investere tid og ressourcer i at optimere måden, der arbejdes på internt i en organisation, og jævnligt spørger til medarbejdere om deres velbefindende

Straight to the point

Har corona-omvæltningen haft en positiv indvirken på måden, man går på arbejde på? Svaret synes at være ’både og’. Hos Tetris A/S Ejendomsudvikling har man som hos Dell brugt tiden på at finde frem til de langtidsholdbare løsninger. En dagligdag præget af online kommunikation har vist sig at effektivisere meget intern og ekstern kommunikation.

”Jeg synes helt klart, at mange møder er blevet mere effektive. De er kortere og langt mere straight to the point. Pauserne er korte og tidsbestemte, man har nemmere ved at frasortere det overflødige, og så sparer man jo også en masse transporttid. Dog synes jeg, at det er tydeligt at se, at hjemmearbejde og online-møder motiverer nogle, mens det hindrer andre. Jeg føler, at den introverte medarbejder, som har brug for fred og ro for at være produktiv stortrives, mens medarbejderen som motiveres af Open Office miljøet bliver hindret. Derfor er vi også blevet langt mere opmærksomme på den enkelte medarbejders behov,” siger Head of Marketing & Communication hos Tetris A/S, Martin Wagner.

Dog mener Martin Wagner og Christian Riise begge, at der går noget tabt, når samvær på arbejdspladsen digitaliseres. Kreativiteten udebliver, og det kan mærkes, at nærvær med kollegaer og networking til diverse events, har stor betydning for helhedsoplevelsen af at gå på arbejde.

Nyhed 3 - coronas positive indvirkning på arbejdspladsen_04.jpg

”Det er svært at opretholde det uformelle i en arbejdskultur online, og det er især ærgerligt for nyere medarbejdere. Desuden udebliver det spontane møde og det kreative indspark fra en kollega ved kaffemaskinen, hvilket er ærgerligt, da det jo tit er i sådanne situationer, at de bedste idéer opstår,” siger Martin Wagner.

Vi er blevet langt mere omstillingsparate og pragmatiske

Selvom corona har øget arbejdstiden fra hjemmekontoret betydeligt, og dermed mindsket praktikaliteter som transporttid, kan det have en negativ indvirkning på en medarbejders work-life balance, at de fysiske rammer for, hvornår man er på arbejde, og hvornår man har fri, nu i stor stil er udfasede. For hvis meget arbejde alligevel foregår hjemmefra via onlineportaler, skal man så være tilgængelig hele tiden? Dette er et vigtigt problem, man som leder må anerkende og italesætte, så man ikke taber nogle af medarbejderne undervejs, da det at føle at man konstant skal være tilgængelig kan være et belastende stress element.

”Som leder under disse virtuelle omstændigheder, er det essentielt at man fokuserer på individet, da folk agerer forskelligt. Det er blevet et vigtigt ledelseselement at forstå, hvordan den enkelte medarbejder arbejder bedst muligt. Og det er vigtigt at italesætte, at det netop forventes, at man har en work-life balance som før, og at ingen forventer, at man er tilgængelig 24 timer i døgnet,” siger Christian Riise.

Selvom folk arbejder forskelligt, og nogen har fundet den øgede mængde tid i hjemmekontoret mere komfortabel og produktiv end andre, virker det netop til, at det mest positive aftryk, som corona har haft på erhvervslivet og folks arbejdsliv, er, at vi er blevet mere omstillingsparate. Det har skabt en kultur, hvor det i højere grad end før accepteres, at tingenes gang må ændres ind imellem, og at folks måder at arbejde på er forskellige. Det har skabt en kultur, hvor der arbejdes proaktivt hen mod løsninger, der kan gavne den enkelte medarbejders helhedsoplevelse af at gå på arbejde.

”Jeg vil klart mene, at det mest positive indspark, som corona har haft på arbejdslivet, er, at vi er blevet langt mere pragmatiske, og at vi accepterer forandring. Dette tror jeg er en vigtig egenskab fremadrettet,” siger Martin Wagner.

Fremtidens Digitale Arbejdsplads

Hvordan vi kommer til at arbejde fremadrettet, både under og efter corona, er noget, der optager mange. Derfor inviterer ØICC sammen med Rambøll til konferencen HR.com – fremtidens digitale arbejdsplads d. 6. maj 2021, hvor vi bl.a. får besøg af Christian Ørsted, forfatter til Livsfarlig Ledelse og Fatale Forandringer, der sætter fokus på den forandringsparate organisation. Det er gratis at deltage og billetter fordeles efter først til mølle. Se programmet og tilmeld dig her.